M-Sport Fordin Teemu Suninen starttaa haastajana perjantaina käynnistyvään Rovaniemen MM-ralliin.
Nopeavauhtiset rallit ovat olleet kompastuskivi Ford Fiesta WRC -autolle – ja samalla myös Suniselle. Rovaniemen lumiränneissä paahdetaan paljon nilkka suorana, joten Ford-kuljettajat joutuvat jälleen antamaan tasoitusta Toyotan ja Hyundain miehistöille.
Yksityistiiminä operoivan M-Sportin taloudellinen tilanne on tukala, minkä vuoksi säästöjä on tehty auton kehityksessä. Uutta moottoria odotettiin jo viime kaudella, mutta konehuoneen puolella on vielä Rovaniemellä vanha voimanlähde.
– Valitettavasti moottoripäivitystä ei ole tullut. Paljon sitä on toivottu, mutta taas se jäi saamatta, Suninen totesi päivä ennen Rovaniemen MM-rallin starttia.
M-Sportin tallipomo Richard Millener paljasti MTV Urheilulle, että tilanteeseen tulee pian muutos. Päivitetty moottori on käytössä seuraavassa osakilpailussa Kroatiassa huhtikuussa.
Mutta se on vielä iso kysymysmerkki, pääseekö Suninen ajamaan Kroatiassa. M-Sport vahvisti aiemmin tällä viikolla, että ranskalaiskuljettaja Adrien Fourmaux kilpailee toisella Ford Fiesta WRC:llä historian ensimmäisessä Kroatian MM-asvalttikisassa. Suninen ja Fourmaux jakavat tällä kaudella ajovastuuta toisessa Fiestassa Gus Greensmithin rinnalla.
– En tiedä, olenko mukana Kroatiassa. Uusi ajopuku valmistuu Kroatiaan, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että ajaisin siellä.
Tallipomo Millener sanoi, ettei tiimi ole vielä päättänyt Sunisen osallistumisesta Kroatian osakilpailuun WRC-autolla tai luokkaa pienemmällä Rally2-kilpurilla.
Sunisen jatkokauden suunnitelmista ei ole ollut vielä tarkempaa puhetta, mutta jokelalainen uskoo, että alkukesästä kalenterissa olisi hänelle sopivia kisoja WRC-autossa.
– Meillä on ollut toiveena, että pääsemme ajamaan Portugalin ja Sardinian ralleissa. Muista kisoista en vielä tiedä.
Rovaniemellä Suninen aikoo pistää kaiken peliin heti perjantaina, kun Sarriojärven 31-kilometrinen pikataival ajetaan kahteen kertaan. Monte Carlossa keskeyttäneen Sunisen etuna on se, että hän starttaa avauspätkille kärjen takaa.
– Jos Sarriolla pystyisi ajamaan kolmen joukkoon, se olisi hyvä. Toki edessäkin on hyviä autoja kohtuu hyvillä lähtöpaikoilla. Meidän pitää onnistua ajollisesti hyvin, että pääsemme hyville lähtöpaikoille lauantaina. Lähtöpaikka ei tee autuaaksi. Vaikka puhutaan, että lähtöpaikka auttaa, siellä pitää kuitenkin ajaa kovaa, Suninen sanoi.
Sunisella on kilpailuun maltillinen tavoite, koska kalusto ei ole kilpailukykyisin napapiirillä.
– Lähdetään ajamaan viiden joukkoon. Koetetaan hyödyntää lähtöpaikka ja tullaan se, mitä päästään, Suninen suunnitteli.