Teemu Suninen on ison näytönpaikan edessä, kun uusi rallikausi käynnistyy torstai-iltana Monte Carlon MM-rallilla.
24-vuotias Suninen haluaa nousta M-Sport Fordin tiimissä ykköskuljettajaksi. Paikka on avoinna, kun kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier vaihtoi täksi vuodeksi Citroenin leipiin.
Suninen myöntää, että tuleva kausi on jopa koko uran kannalta merkittävä.
– Tärkeää olisi pärjätä parhaiten tiimissä. Se on ainoa tapa turvata paikka tuleviksi vuosiksi. Ei minulla kuitenkaan erityisesti mitään paineita ole. Lähden tekemään parasta mahdollista suoritusta, mihin omat kyvyt riittävät. Otetaan kaikki irti mitä itsestä ja autosta saa, Suninen sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: WRC-tallin johtaja sysää paineita Suniselle ja Evansille – vihjaili jo kovan luokan kuskihankinnalla
– Kaikki kaudet ovat tärkeitä. Ralli on sen verran raakaa hommaa, että ei se ainakaan montaa heikkoa kautta kestä putkeen. Tuloksia täytyy tulla tai ei tarvitse ajaa. Siinä mielessä tämä on tärkeä kausi. Voi tämä vuosi olla myös jollain tapaa uran käännekohta. Jos menee hyvin, niin saa lisää näyttöpaikkoja. Sitten jos taas menee huonosti, niin se voi olla käänne huonompaan, Suninen jatkaa.
Uusi kartanlukija vierellä
Ogier vei mennessään Red Bullin sponsorituen Citroenille. M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson vihjaili jopa, että tuleva kausi voi jäädä ajamatta. Sunista nämä huhut eivät huolettaneet missään vaiheessa.
– Eikös se ole ollut sama tarina joka vuosi. En ollut missään vaiheessa huolestunut tai etsiskellyt uutta työpaikkaa. Keskityin vain omaan tekemiseen koko tauon ajan. Pahimpien huhujen aikaan meillä jatkui testit kaksi viikkoa. Varmasti olisi näkynyt testeissä, jos olisi ollut jotain isompaa vaaraa, Suninen toteaa.
Jokelalaisen vierellä tällä kaudella istuu uusi kartanlukija, kun nuotteja lukee Marko Salminen. Edellinen kartturi Mikko Markkula ehti hääriä Sunisen aisaparina neljä vuotta.
LUE MYÖS: Tommi Mäkinen luottaa yhä konkari Jari-Matti Latvalan iskukykyyn – "Varmasti hän pystyy siihen"
– Marko on nyt ensimmäistä kertaa WRC-autossa, ja tuntuu, että ainakin motivaatio on kova työskennellä. Mikko luki nuotin myös ammattitaitoisesti. Rallissa on kuitenkin paljon muutakin kuin nuotinluku, Suninen kertoo.
Yhteinen sävel uuden kartanlukijan kanssa on löytynyt talvitestien aikana.
– Me on löydetty yhdessä hyvä sävel. Ihan ensimmäisissä testeissä vähän jouduttiin hakemaan nuotinluvun rytmiä. Jokaisella kuskilla on aina erilainen tyyli, niin luonnollisesti tarvitsee hieman aikaa. Nuotti on muuten hyvin pitkälti sama kuin viime vuonna. Ehkä vähän olen pyrkinyt yksinkertaistamaan tai saamaan pienemmällä sanamäärällä saman informaation, Ford-kuski valottaa.