Hyundai ilmoitti torstaina, ettei tallin kolmatta WRC-autoa tällä kaudella ajanut Oliver Solberg, 21, jatka enää ensi kaudella. Tämä saattaa avata oivallisen sauman ajopaikkaa kärkkyvälle Teemu Suniselle.
Hyundain päätös avaa ensi kauden kuskipelin totaalisesti. Solberg on ajanut tällä kaudella Hyundain kolmatta autoa yhdessä konkarikuski Dani Sordon kanssa.
LUE MYÖS: MM-rallikuskin työt ohi Hyundailla, huipputallilta ytimekäs linjaus – onko tässä Teemu Sunisen sauma?
Solbergin lähdön myötä Hyundailta irronnee yksi kuskipaikka halukkaalle kuljettajalle. Yksi ajopaikkaa kärkkyvistä kuskeista on Teemu Suninen, joka on ajanut tällä kaudella Hyundain WRC2-autolla.
Suninen itse suhtautuu tuoreeseen Solberg-uutiseen tyynesti.
– En tiedä, vaikuttaako se millään tapaa. Se jää nähtäväksi, mitä päättäjät päättävät, Suninen summaa MTV Urheilulle.
28-vuotias Suninen on käynyt kauden mittaan Hyundain kanssa jonkinlaisia keskusteluja mahdollisesta ajopaikasta ensi kaudelle, mutta viime aikoina on ollut hiljaisempaa. Sunisen mukaan käydyissä keskusteluissakaan ei kuitenkaan ole ollut "mitään ihmeellistä".
Suninen ei tällä hetkellä voi muuta kuin lyödä kovia ajonäyttöjä pöytään.
– Pitää jatkaa samalla lailla. Ajaa ja suoriutua hyvin. Se on oikeastaan ainoa asia, mitä tässä kohtaa pystyy tekemään. Jatkaa samalla tavalla kuin tähänkin asti, Suninen painottaa.
LUE MYÖS: MM-rallitalli harkitsee ratkaisua, joka sopisi Teemu Suniselle – Toyotasta mallia? "Mikään ei ole mahdotonta"
Sunisen kausi WRC2-luokassa on ollut haastava, mutta suomalaiskuski on väläyttänyt vahvaa vauhtiaan useampaan otteeseen. Suninen onkin pääosin ihan tyytyväinen kautensa antiin tähän mennessä.
– Iso muutos tähän kauteen oli, että pääsimme kehittämään autoa. Autoon tuli paljon uusia kehitysosia. Se oli mielenkiintoinen projekti, kun pystyi autoa kehittämään tosi paljon. Tietysti ehkä parhaat tulokset jäivät tekemättä. Tosin oli vähän tekniikkamurheita, sinne mahtuu yksi oma virhe Portugalissa ja vähän tiimin virhettäkin. Ehkä hyvä potentiaali näkyi, mutta ei saanut tuloksiin sitä – vielä, Suninen pohtii.
Sunisen kausi ei kuitenkaan ole vielä ohi. Edessä on vielä kaksi rallia.
– Espanjaan lähdetään parin viikon päästä ja sen jälkeen Japanissa WRC2:lla.
"Teemulla on mahdollisuus"
C Moren asiantuntija Jari Ketomaa on Sunisen kanssa samoilla linjoilla siitä, että nyt pöytään on lyötävä kovia näyttöjä ja ajosuorituksia. Hyundain tuore päätös saattaa avata Suniselle nimittäin sauman ajaa WRC-luokassa ensi kaudella.
– Uutinen vaikuttaa positiivisesti, jos Teemu pystyy yhtä hyviin suorituksiin, joita hän on tehnyt Suomen rallissa. Eivät varmaan ole vielä mitään päätöksiä tehneet ja Teemun ajo-ohjelma viittaisi siihen, että tiimi haluaa ajattaa nämä loputkin kilpailut loppukautta ajatellen. Jos tulostaso pysyy yhtä hyvänä, minun nähdäkseni Teemulla on mahdollisuus saada ainakin joitain ralleja ensi vuonna, Ketomaa pohtii.
– En usko, että tulee olemaan pääosassa toista autoa. Minun veikkaukseni on, että iso osa kolmannen auton vastuusta menisi Sordolle. Tietysti riippuen hirveästi siitä, mitä Ott Tänak tekee. Jos Tänak ei jatka ollenkaan uraansa, sittenhän Teemulla on huippuhyvät mahdollisuudet.
LUE MYÖS: Ott Tänakilta uusi vihjaus tulevaisuudestaan – "Vaikea hyväksyä"
Ott Tänakin tulevaisuuden yllä on pyörinyt paljon keskustelua viime viikkoina. Virolaistähti on joissain yhteyksissä väläyttänyt jopa lopettamista, mutta toiset huhut ovat vieneet Tänakia ensi kaudeksi M-Sportin rattiin.
WRC-kuskipalapelin suurin palanen onkin tällä hetkellä Tänak. Se, mitä ikinä Tänak ensi kaudella aikookin tehdä, toiminee suurena katalyyttinä muille kuskisiirroille.
– Kuskipeli aukeaa ihan totaalisesti, jos Tänak päättääkin olla ajamatta. Silloin Esapekka Lapillakin on mahdollisuus nousta Hyundai-kuskiksi. Tai Teemu Sunisella ja Craig Breenilla, Ketomaa sanoo.
– Näkisin, että Thierry Neuville olisi heidän ykköskuljettajansa ensi vuonna, jos Tänak ei jatka. Siihen tarvitsisi sitten yhden hyvän kuskin ajamaan koko kauden. Siihen istuimeen ei oikein löydy sellaista, joka olisi valmis kuski kuin osasto Lappi ja Breen.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä otettiin salassa Toyotan rattiin jo 15-vuotiaana – Tommi Mäkinen selvittää, mitä suurta tuolloin tapahtui
Breen ei kuitenkaan suoranaisesti ole omilla ajoesityksillään antanut aihetta juhlaan.
– Breenin suoritukset ovat olleet tosi huonoja ja nyt kartturi lopettaa. Hän joutuu etsimään uuden kartturin, mikä on huono asia hänen kannaltaan. Tulostaso ei kyllä välttämättä edellytä tehdaskuskin paikkaa, mutta ei siellä hirveästi vaihtoehtoja ole, Ketomaa pohtii.