Rallin MM-sarjan M-Sport Fordin toimitusjohtaja ja omistaja Malcolm Wilson ei ole vielä valmis laittamaan panoksia peliin kauden 2022 osalta, kun rallin kuninkuusluokan on määrä vaihtaa hybriditeknologiaan.
Wilson haluaa saada varmistuksen, että myös uuden teknologian WRC-autoista voi räätälöidä myyntituotteen. Muussa tapauksessa brittifirma keskittynee kannattavampaan toimintaan.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen toive ei toteutunut – "Olisi ollut tasaisempi kaikille"
Kaudeksi 2017 MM-sarja sai uuden sukupolven WRC-autot, jotka ovat miellyttäneet sekä faneja että kuskeja. Kulut ovat kuitenkin karanneet pilviin. Tämän sudenkuopan Wilson haluaa välttää ollakseen mukana kaudella 2022.
– Minun ja M-Sportin kannalta asia on hyvin yksinkertainen. Meillä pitää olla takuu siitä, että niillä autoilla voi ajaa missä tahansa sarjassa maailmalla. Niillä autoilla pitää voida osallistua niin kansallisiin mestaruussarjoihin kuin myös alueellisiin kisoihin ja moniin muihin ralleihin. Se on ainoa keino, miten voin saada talousihmiset tähän mukaan, Wilson kommentoi DirtFish-sivustolle.
– Ennen vuotta 2017 meidän firmamme myi 8-14 WRC-autoa vuodessa. Sen jälkeen tiputus oli iso. Viimeiset vuodet ovat olleet meille todella vaikeita taloudellisesti. Emme voi jatkaa samalla tavalla, emmekä siihen aio ryhtyä, Wilson jatkaa.
LUE MYÖS: "Jos Tommi Mäkinen pystyy siihen, minäkin pystyn varmasti" – rallimestari avautui unelmastaan
FIA:n rallipomo Yves Matton on sanonut, että tiimien pitää vahvistaa osallistumisensa kaudelle 2022 elokuun loppuun mennessä. Nykyisistä talleista Toyotan ja Hyundain lähtemistä mukaan myös hybridiaikakaudelle pidetään varsin todennäköisenä.
M-Sportilla ajavat suomalaiskuskit Teemu Suninen ja Esapekka Lappi sekä britti Gus Greensmith.