Mercedeksen ajojärjestys kovaa suoranopeutta vaativalla Monzan F1-radalla saattoi suosia tallikaverinsa perässä ajanutta Lewis Hamiltonia, mutta itse asiassa Valtteri Bottaksella oli mahdollisuus valita itse ajopaikkansa.
LUE MYÖS: “Tämä idiootti!” – Kimi Räikkösellä keitti yli Monzan farssissa, Sebastian Vettel kirosi suomalaista
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 4.-6.9.
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas hävisi lauantain aika-ajoissa Hamiltonille vain seitsemän sadasosaa. Aika-ajon jälkeen ilmaan jäi kysymys, hyötyikö Hamilton ratkaisevan verran toisen Mercedeksen tuottamasta imusta?
Kyse ei ollut kuitenkaan Mercedeksen politiikasta, että MM-sarjaa johtavalle Hamiltonille annetaan automaattisesti parempi ajopaikka radalla.
– Valtteri valitsi sen, että menee radalle ensimmäisenä tänä viikonloppuna, Hamilton sanoi paalupaikkansa jälkeen.
– Siinä on tosi pieni ero, että oletko puhtaassa ilmassa vai saatko vetoapua. En osaa sanoa, kumpi on parempi, vaikka jotkut sanovat, että imu on parempi, Hamilton pyöritteli.
Monet tosiaan olivat sitä mieltä, että Monzassa voi tehdä kunnon kierrosajan vain toisen auton tuottaman imun avulla. Sen takia aika-ajossa nähtiin taas kyttäilyä viimeiseen asti, että radalle päästiin sopivaan rakoon toisen auton perään.
Bottas oli pettynyt lopputulokseen, koska koki olleensa läpi viikonlopun hyvässä vauhdissa. Hän vahvistaa sen, että valinta ajopaikasta oli hänen.
– Minulla oli mahdollisuus valita, että menenkö radalle ensimmäisenä vai toisena, ja valitsin ensimmäisen vuoron, koska meidän analyysimme mukaan siinä ei pitänyt olla juurikaan eroa, Bottas perustelee.
– Laskelmoimme, että se paras asia, että olet ekana radalla ja ettei täällä ole kamalasti imusta hyötyä, mutta loppujen lopuksi minun mielestäni ehkä vähän oli, hän tunnusti suomenkielisessä haastattelussaan.
Kertaalleen Bottas pääsi kuitenkin ajamaan myös muiden perässä. Tämä tapahtui aika-ajon toisessa osiossa, jossa Bottas täräytti heti Renault’n autojen imussa uuden rataennätyksen, jonka lopulta Hamilton rikkoi päätösosiossa.
– Pääsin kokeilemaan sitä kerran toisessa osiossa, jossa tein nopeimman ajan. Sitten haloin tuulta, mutta mutkissa olin nopea. On mahdotonta sanoa näkemättä dataa, että kumpi oli parempi, Bottas kommentoi.