Takana on ensimmäinen koeajopäivä ehkä vuoden odotetuimmalla katumaasturilla. Alle osuivat sekä tehokkain bensa-V6 että mielenkiintoinen diesel-V6. Kummassakin on puolensa.
Tie vie Montenegron rannikolta kohta vuoristoa. Nousu on jyrkkä, mutta Jaguarin ensimmäistä SUVia ei edes hengästytä. V6-bensakone henkii konepellin alta 380 hevosvoimaa, ja kyyti on sen mukaista.
Auto näyttää hehkuvan sinisenä ja isoin 22-tuumaisin renkain melko namulta. Kyllä. Rengaskoko testiautoissa on todellakin 22 tuumaa. Rohkea veto, ja auto on tälläkin renkaalla vielä yllättävän mukava. Se ei ole mikään paukkulauta. Alusta siis toimii. Myös ohjaus toimii hyvin, ja takavetopainotteinen neliveto tekee autosta notkean tuntuisen.
Iltapäivällä auto vaihtuu 3-litraiseen dieseliin. Hevosia on tallissa edelleen riittävästi eli 300. Rengaskoko on nyt maltillisempi 20 tuumaa. Tie kiertää Montenegron vuoristossa huonokuntoisia uria pitkin. Auton alusta tuntuu aina vain paremmalta. Kaikissa koeajoautoissa on mukautuva iskunvaimennus, joka on todella hyvin tehtäviensä tasalla. Alustasta ei myöskään kuulu mitään ylimääräisiä ääniä edes pahimmissa heitoissa.
Bensakoneen ehdoton valtti on se, miltä se kuulostaa. Diesel ei häviä sille ajamisen hauskuudessa, mutta Kissa ärisee vähemmän. Bensakoneessa ohjaamo oli myös urheilullisuutta tukeva eli S-varusteinen – ja sen päälle on lisätty vielä First Edition -herkkuja. Dieselin ohjaamo oli puolestaan ladattu täyteen ylellisyyttä Porfofolio-varustein. Kummassakin viihtyy. Ohjaamo on elegantti, ja konservatiiviseen mukaan istuva. Huipputekniikalla ei tykitetä näyttöihin samanlaista digitaalista ilotulitusta kuin mitä saksalaiset premium-valmistajat tekevät.
Toiselle koeajopäivällä jää nelisylinterinen diesel. Kun se on koeajettu, on aika vetää johtopäätöksiä varsinaisen koeajoraportin avulla siitä, mihin maastokissa asettuu kilpailukentässä. Ensimaistiaiset lupaavat hyvää.
Suomeen F-Pace rantautuu kesäksi. Hinnat alkavat 2-litraisella dieselillä ja Pure-varustelulla 55 746 eurosta. Nelivetoversio nostaa hintaa noin 4 250 eurolla, nelivetoautomaattiin pääsee käsiksi 64 260 eurolla. Kolmilitraisen dieselin hinta nousee jo yli 84 000 euroon, ja V6-bensaversion hinta hiipii jo 340-hevosvoimaisenakin 95 524 euroon. Huipulta löytyy sitten First Edition, joka maksaa 380-heppaisena 136 790 euroa. Elämä on.
Kuvat: Vesa Eskola