Perinteikäs brittimerkki lähtee totuttua isompien – tai ainakin arvokkaampien – saaliiden perään.
Brittivalmistaja Jaguar yllätti koko autoteollisuuden, kun se alkuvuodesta ilmoitti luopuvansa polttomoottoriautoista kilpailijoitaan merkittävästi nopeammassa aikataulussa.
Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Thierry Bollore nimittäin kertoi helmikuussa, että Jaguar myy pelkkiä täyssähköautoja jo vuodesta 2025 alkaen. Aikataulu on vähintäänkin kunnianhimoinen.
Osa perinteisistä autovalmistajista, kuten esimerkiksi Volvo, Euroopan Ford, Bentley ja Cadillac, ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottoriautoista "vasta" vuoteen 2030 mennessä. Kesäkuun alussa niin ilmoitti tekevänsä myös Fiat.
Lue myös: Täysin puskista tullut ilmoitus sai autovalmistajan jälleenmyyjät ymmälleen – miksi parhaiten myyvät mallit saavat kirveestä?
Tällä hetkellä Jaguarilla on myynnissä ainoastaan yksi täyssähköauto, vuonna 2018 esitelty I-Pace, jonka menekki ei ole ollut aivan niin vauhdikasta kuin valmistaja olisi ehkä toivonut.
Jaguarista aiempaa premiumimpi brändi
Nyt perinteikkään englantilaisvalmistajan suunnalta on saatu ensimmäisiä konkreettisia tiedonmurusia sen tulevan malliston asemoitumisesta kilpailijoihinsa nähden – ja tässä tapauksessa nimenomaan uusiin kilpailijoihin nähden.
Konsernin toimitusjohtaja Bollore paljasti, että uuden ajan sähköiset Jaguarit tulevat kilpailemaan samoista ostajista muun muassa Porschen sähköautojen kanssa. Tästä kielii myös uuden malliston hintaluokka, sillä Bolloren mukaan halvin Jaguar tulee asettumaan noin 100 000 punnan eli noin 115 000 euron hintaluokkaan haastaen esimerkiksi Porsche Taycanin.
Auto Expressin vahvistamattomien tietojen mukaan Jaguarin sähköinen mallisto tulee koostumaan kahdesta katumaasturista sekä yhdestä urheilullisesta kaksiovisesta mallista.
Uusi kurssi
Jaguarilla on iso työ edessään, sillä sen nykymallistosta on jäämässä jäljelle näillä näkymin vain I-Pace.
Yhtiö ei kuitenkaan aio selvitä urakasta täysin omin voimin, vaan aikoo Bolloren mukaan hyödyntää jonkin toisen sähköautovalmistajan alustaratkaisua. Toistaiseksi ei ole tiedossa, kenen kanssa brittimerkki ryhtyy yhteistyöhön.
Lue myös: Polttomoottori-Audien taru tulee päätökseen yllättävän pian – tässä aikataulu, jossa leikki loppuu
Jaguarin ongelmana on ollut Bolloren mukaan tietynlainen alkuperäisyyden puute.
– Asiakkaat näkevät automme, koeajavat sen ja pitävät siitä, mutta silti he ostavat Audin tai BMW:n. Se on se ongelma. Ihmiset haluavat ostaa sen alkuperäisen. Me emme ole niitä alkuperäisiä. Meidän on asemoitava Jaguar ihan eri tavalla – paljon ylemmäs ja alkuperäisemmäksi, Bollore kertoi.
Myös Jaguarin muotoilujohtaja Gerry McGovern on kertonut aiemmin, kuinka Jaguarin olisi päästävä takaisin aikaan, jolloin se ei ollut kopio kenestäkään, viitaten esimerkiksi 1960-luvun E-Typeen.
Viime syksynä Jaguar Land Roverin ohjat ottanut Bollore on lähtenyt viemään Jaguaria aivan uusille urille. Se ei enää pyri jahtaamaan saksalaiskolmikkoa, ja on hylännyt aiemman tavoitteensa miljoonan auton vuosimyynnistä.
Lue myös: Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyse
Lähteet: Auto Express, Automotive News Europe