Teknologiasivusto: Televisioiden 3D-ominaisuus jäämässä historiaan

Sonyn 55-tuumaisen KD-55X9005A -4K-television, sekä Samsungin 65-tuumaisen F9005 4K-jättitelevision 3D-lasit
Televisoiden 3D-tekniikan yhtenä ongelmana on pidetty sitä, että sisältöjen katsominen edellyttää erillisten lasien pitämistä.
Julkaistu 10.02.2016 15:29
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Korealaiset teknologiajätit Samsung ja LG ovat vähentämässä selvästi sellaisten televisioiden määrää, joissa on 3D-ominaisuus mukana.

Tarkasta UHD-kuvasta on tullut televisioiden myyntivaltti ja 3D on jäänyt samalla vähemmälle huomiolle. Lisäksi 3D sisältöjä on tarjolla melko vähän. Myös erilaisten virtuaalilasien yleistyminen kaventaa perinteisen 3D:n elintilaa.

Asiasta kertoo etnews-sivusto.

Samsung ei ilmeisesti sisällytä 3D-ominaisuutta lainkaan uusiin televisioihinsa, sillä yhtiö ei ole tilannut alihankkijoiltaan enää uusia 3D-laseja. Tosin Samsung saattaa kuitenkin taas tulevaisuudessa tuottaa uusia 3D-televisioita.

LG puolestaan puolittaa 3D-ominaisuutta tukevian uutuustelevisioiden määrän. 3D sisällytetään enää vain huippumalleihin, koska ominaisuudelle ei ole ollut kysyntää.

LG:n edustajan mukaan yhtiön televisioista 40 prosenttia sisälsi 3D-ominaisuuden viime vuonna, mutta tänä vuonna niiden osuus putoaa 20 prosenttiin.

Aiheesta kertoi Suomessa ensin Afterdawn-sivusto.

Tuoreimmat aiheesta

Digi