Toukokuussa Floridassa sattunut kuolonkolari on herättänyt keskustelua sekä autonomisten autojen turvallisuudesta että sähköautovalmistaja Teslan yrityskulttuurista.
Teslan mukaan onnettomuus ei johtunut Autopilot-toiminnosta, vaan hätäjarrutusjärjestelmän ja alihankkijan kuvantunnistusalgoritmin ongelmista.
Uutiskanava CNN haastatteli useita Teslan nykyisiä ja entisiä työntekijöitä liittyen yrityksen toimintatapoihin. Haastatteluista kävi ilmi, että useat työntekijät olivat esittäneet huolensa Autopilot-toiminnon turvallisuudesta ja kauan ennen kohtalokasta onnettomuutta.
Raskas isku kehittäjätiimille
Uutiskanava haastatteli muun muassa Teslalta potkut saanutta Eric Meadowsia, joka kertoi olleensa mukana kehittämässä Autopilot-toimintoa.
Hän testasi toimintoa itse ennen julkistusta, mutta poliisi luuli Meadowsin ajaneen päihtyneenä ja pysäytti tämän. Omien sanojensa mukaan Meadows halusi kokeilla toiminnon rajoja, koska uskoi kuluttajienkin tekevän niin. Meadows myös uskoi jonkun saavan vielä surmansa toimintoa käyttäessään.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on väittänyt aiemmin, että mikäli kaikki käyttäisivät heidän Autopilot-toimintoaan, vuodessa säästyisi jopa 500 000 henkeä. Musk perusteli väitettään ajettujen kilometrien määrällä yhtä kuolonkolaria kohden.
Teslan johtajistoon kuulunut entinen työntekijä kertoi haastattelussa, että Musk piti usein työntekijään ylivarovaisina, eikä antanut näiden äänen kuulua. Useiden työntekijöiden mukaan erityisesti vanhemman sukupolven työntekijät ovat olleet huolissaan toiminnon turvallisuudesta.
– On vaikea uskoa, että Toyota tai Mercedes tekisivät samoja kompromissejä, MIT:n apulaisprofessori David Keith kertoi haastattelussa.
– Tesla kuitenkin uskoo juuri ja juuri riittävän turvalliseen tuotteeseen.
Lähde: CNN