Washington Postin mukaan Teslan toimitusjohtaja runnoi pari vuotta sitten läpi ratkaisun, joka sai yhtiön insinöörit tolaltaan.
Vuonna 2021 Elon Musk sai tahtonsa läpi insinöörien varoituksista huolimatta, ja autojen tutkasensorit korvattiin kameroilla. Taustalla oli Muskin pettymys silloisten tutkien tasoon.
Muskia varoitettiin muun muassa siitä, että kamerat voivat hämääntyä kirkkaasta valosta tai sadepisaroista. Musk ei kuitenkaan taipunut.
Toimitusjohtaja ei myöskään tyytynyt vain valmistamaan uusia autoja ilman tutkia, vaan Yhdysvalloissa sensoreita pimennettiin myydyistäkin autoista. Muualla maailmassa tutkat ovat pysyneet käytössä, ja rapakonkin takana niitä ryhdyttiin laittamaan uusiin autoihin taas tämän vuoden tammikuussa.
Lue myös: Viranomainen käynnisti tutkinnan Teslan irtoavista rateista USA:ssa – kriittinen pultti puuttuu?
Washington Postin haastattelemien työntekijöiden mukaan tutkien poistamisen seuraukset olivat selvät; kolareiden, vaaratilanteiden ja "nolojen" mokien määrä Autopilot-ajoavustinta käytettäessä kääntyi kasvuun.
Teslan entinen työntekijä, Autopilot-avustimen parissa työskennellyt John Bernal, kertoi Postille, ettei Tesla ole vielä lähelläkään aidon autonomisen ajamisen saavuttamista Muskin puheista huolimatta. Bernal sai potkut helmikuussa 2022.
Muskin kerrotaan siirtäneen kymmeniä Teslan ohjelmistokehityksen parissa työskennelleitä henkilöitä Twitter-projektien pariin. Musk osti Twitterin viime vuonna, ja sittemmin kohut ovat seuranneet toistaan.
– Kukaan ei uskonut minua, kun kerroin, millaista Elonin kanssa oli työskennellä, kunnes he näkivät, miten hän johtaa Twitteriä, Bernal sanoi.
Lue myös: Lähetimme Elon Muskin johtaman Twitterin viestintäosastolle sähköpostia – saimme vastaukseksi pelkän kakkaemojin
Lähde: Washington Post