Teslasta on puhuttu automaailman Applena. Se on tuonut täyssähköautoiluun uuden ulottuvuuden ja se tarjoaa kuluttajille erilaisen vaihtoehdon. Teslan Eurooppaan tuotavan malliston toinen jäsen on katumaasturihenkinen Model X, josta kävimme ottamassa kylmät tyypit sen Suomen vierailun kunniaksi.
Model X on käytännössä teknisesti sama auto kuin Model S. Ensivilkaisulla ei välttämättä uskoisi, mutta alusta ja voimalinjastot ovat täysin identtiset. Muotoilullisesti auto kuitenkin huomattavasti korkeampi ja myös leveämpi. Samalla massaa on tullut noin 300 kiloa lisää, mikä luonnollisesti vaikuttaa heikentevästi ajomatkaan. Lisätila puolestaan tuntuu etenkin takapenkillä, jossa on kolme erillisistuinta tila-autotyyliin. Etupenkillä huomio kiinnitty ensimmäisenä lähelle B-pilaria jatkuvaan tuulilasiin saakka. Tämä luo ohjaamoon hyvin avaran ja valoisan tunnelman.
Model X:n erikoisimpana piirteenä ovat ylöspäin aukeavat takaovet. Tesla itse kutsuu ratkaisua nimellä haukansiipiovet. Ratkaisua perustellaan käytännöllisyydellä, sillä ovet eivät vie sivusuunnassa yhtä paljoa tilaa kuin perinteisesti saranoidut ratkaisut. Kaikki ovet toimivat myös täysin sähköisesti ja niiden avaamiseen riittää ovenkahvan painaminen. Takaovet sulkeutuvat takaa nappia painamalla, tai kuljettajan käskystä kosketusnäytöltä. Kuljettaja puolestaan saa suljettua etuovet painamalla jarrupoljinta. Tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta hauskalta se ainakin näyttää.
Model X on aina nelivetoinen ja sen lähtöhinta on on 104 547 euroa. Silloin kyseessä on 75D-malli. Katumaasturihenkinen auto on siis noin 5 000 euroa sisarmalliaan kalliimpi.
Maahantuonnin mukaan Suomeen on myyty jo kymmeniä kappaleita Model X -mallia. Ensimmäinen auto luovutetaan näillä näkymin asiakkaalle elokuun puolivälin tienoilla.
HTML Fragment
Galleria
Kuvat: Mikko Autio