Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 24 istuinta sai hyvän ja 10 tyydyttävän arvosanan. Kolme testattua istuinta jäi välttävään arvosanaan ja viisi istuinta arvioitiin heikoksi. Kolme heikon arvosanan saaneesta istuimesta ei läpäissyt etutörmäystestiä ja kahdessa oli liikaa haitallisia kemikaaleja.
Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä testattiin 42 turvaistuinta. Istuimet, jotka voi hankkia sekä telakan kanssa että ilman arvioitiin kummallakin vaihtoehdolla ja niistä on kahdet tulokset. Britax Römer Baby-Safe i-Size ja Cybex Aton 5 ovat saatavana sekä pelkkänä istuimena että kahdella eri telakalla, joten näistä istuimista on kolmet eri tulokset.
Autoliiton julkaisema turvaistuintesti asettaa istuimet lakisääteisiä vaatimuksia kovempaan rasitukseen, joten kaikki vähintään tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat varteenotettavia vaihtoehtoja istuinta valittaessa.
Testatuista istuimista kolme, Joie Every Stage, Graco Milestone ja Axkid Wolmax saivat vain välttävän arvosanan. Axkid suojaa lasta hyvin törmäyksessä, jos istuin on asennettu oikein. Istuimen asentaminen on kuitenkin vaikeaa ja väärinasentamisen riski on suuri, minkä takia siltä vähennettiin pisteitä. Joie- ja Graco-istuimilla oli puolestaan puutteita turvallisuudessa erityisesti etutörmäyksessä, mikä johti välttävään arvosanaan.
Foppapedretti Teknofix ja rakenteeltaan samanlaisessa LCP Kids Saturn iFix -istuimessa oli pahoja puutteita etutörmäyssuojassa. Lapsen ollessa kiinnitettynä auton turvavyöllä lantiovyö kulkee reunasuojuksen päältä liian kaukana lapsen vatsasta. Etutörmäyksessä lantiovyö leikkautui syvälle koenuken vatsaan aiheuttaen sisäisten vammojen riskin. Tästä johtuen istuimet saivat heikon arvosanan.
Casualplay Multipolaris Fix –istuimella tehdyssä etutörmäystestissä (pääkuvan videolla) puolestaan yhdeksän kilon painoinen koenukke irtosi istuimesta, mikä johti heikkoon arvosanaan. Kun istuin oli asennettuna vain auton turvavyöllä ilman isofix-kiinnitystä, pysyi koenukke paremmin istuimessa, vaikka nousikin törmäyksessä jonkin verran ylöspäin.
Kaikissa etutörmäystestissä erinomaiseen arvosanaan yltäneissä neljässätoista istuimessa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Kuljetettaessa lasta selkä menosuuntaan ei ole havaittavissa lähes minkäänlaista suhteellista liikettä lapsen pään ja ylävartalon välillä. Näin ollen päähän ja niskaan kohdistuu erittäin pieni kuormitus.
– Lasta olisi hyvä kuljettaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Selkä menosuuntaan asennus ei ole kuitenkaan automaattinen tae paremmasta turvallisuudesta. Turvaistuimen valinnassa kannattaakin perehtyä tuloksiin kokonaisvaltaisesti sekä käydä esimerkiksi kokeilemassa mikä istuin sopii parhaiten siihen autoon, jossa sitä aiotaan käyttää, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.
Joolz iZi Go Modularin päällyskankaassa oli palontorjunta-ainetta (TCCP) niin paljon, että määrä ylitti selvästi leludirektiivin (2014/79/EU) määrittelemät sallitut raja-arvot. Tästä johtuen istuin sai sekä telakan kanssa että ilman heikon arvosanan.
Lähde: Autoliitto
***
1:42