Autoliitto on julkaissut tuoreen turvaistuintestin tulokset. Vakavia turvallisuuspuutteita paljastui kolmesta istuimesta, joista kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi oli liian monimutkainen asentaa.
Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 13 istuinta.
Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.
Hema Doorgroie ja Cosatto Hug Isofix -istuinten törmäyssuoja oli keskiarvoa huonompi. Heman arvosanaa alennettiin selkänojaan tulleen halkeaman takia ja Cosatton lannevyö puristi törmäyksessä liiaksi koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä. Kumpikin istuin sai siksi välttävän yleisarvosanan.
Kaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan.
– Etutörmäystesti perustuu Euro NCAP -testiin ja on törmäysvoimaltaan samansuuruinen. Tästä syystä istuimiin kohdistuvat paljon suuremmat voimat kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.
Vastasyntyneistä nelivuotiaille asti tarkoitetun Nuna Rebl -istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä.
Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9-18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa.
Tolvanen toteaa, että kiinnityksistään vaarallisen näköisesti irronneet istuimet aiheuttaisivat tositilanteessa lapselle suuren loukkaantumisriskin.
Recaro on nyt ilmoittanut vaihtavansa tietyn tuotantoerän Recaro fix -jalustat veloituksetta uusiin. Valmistajan mukaan syy telakan pettämiseen johtui tuotantoerässä käytetyn materiaalin ominaisuuksista.
Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi.
Lähde: Autoliitto