Tiedätkö, mikä on moottorikelkan nopeusrajoitus tai kumpaa puolta reitillä ajetaan? Perusasiat hukassa huolestuttavan monella

Liikenneturvan kyselyn mukaan moottorikelkkoihin liittyvien liikennesääntöjen tuntemuksessa on reilusti parannettavaa.

Moottorikelkkaa ajaneista suomalaisista alle 60 prosenttia kokee osaavansa kelkkailuun liittyvät säännöt hyvin tai vähintään pääpirteissään. Joka kolmas Liikenneturvan kyselyyn vastanneista myöntää, etteivät edes kaikki perusasiat ole hanskassa.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska on näinkin laajasta osaamattomuudesta huolissaan.

– Vaikka monelle moottorikelkkailu voi olla vain vapaa-ajan hupia, on sarviin tarttuvan ymmärrettävä, että moottorikelkka on ajoneuvo. Sen kuljettajan on tiedettävä missä kelkalla saa ajaa, tunnettava nopeusrajoitukset sekä ikä- ja ajokorttivaatimukset, Niska sanoo Liikenneturvan tiedotteessa.

Moottorikelkkailu ei ole jokamiehenoikeus

Kyselyyn vastanneista ja kelkkakokemusta keränneistä lähes 30 prosenttia kompuroi promillerajan kanssa. Valtaosa kuitenkin tiesi, että moottorikelkan kuljettajaa koskee sama promilleraja kuin autoilijaakin.

Niin ikään vajaalla kolmanneksella oli vaikeuksia ymmärtää, missä moottorikelkalla saa ajaa. Niska muistuttaa, että moottorikelkkailu ei ole jokamiehenoikeus, eikä kelkalla saa ajaa tiellä kuin poikkeustapauksissa. Maastossakin saa ajaa vain maanomistajan luvalla.

– Virallisella kelkkailureitillä ei tarvita erillistä lupaa, mutta kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti. Epävirallisilla kelkkaurilla lupakäytäntö vaihtelee alueittain, ja ne tulee selvittää ennen liikkeelle lähtöä. Esimerkiksi valtion mailla oleville urille lupaa lähdetään kysymään Metsähallitukselta, Niska sanoo.

Petolliset jäät

Liian kovan tilannenopeuden ja alkoholin väärinkäytön lisäksi moottorikelkkailijoiden onnettomuustilastoissa näkyy liian heikoilla jäillä liikkuminen. Valtaosa kelkkakuolemista tapahtuu jäällä.

– Jäälle ei moottorikelkalla ole asiaa, jos ei ole täysin varma sen kestävyydestä. Kannattaa huomioida, että edellisen vuoden tilannetta ei voi pitää kestävyyden mittatikkuna. Vuodet eivät ole veljiä keskenään, ja esimerkiksi tänä talvena teräsjää on jäänyt monessa vesistössä ohueksi. Myös virtapaikat ja sulat tulee tuntea.

Vakuutusyhtiö If kertoi viime vuoden lopulla, että vaikka suurin osa kelkkaonnettomuuksista sattuu matkailijoille, kaikkein kohtalokkaimmat virheet tapahtuu paikallisille.

Tyypillisimpiä henkilövahinkoja moottorikelkalla sattuvissa onnettomuuksissa ovat Ifin mukaan kylkiluiden murtumat sekä rintarangan vammat. Jos kelkka kaatuu, tulee henkilöille usein murtumia tai nivelsidevammoja.

Moottorikelkkailun keskeisimmät säännöt

  • Moottorikelkkaa saa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Virallisella moottorikelkkareitillä ja tienylitystilanteessa kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti.
  • Moottorikelkalla saa ajaa virallisilla moottorikelkkailureiteillä. Maastossa saa moottorikelkalla ajaa vain maanomistajan tai -haltijan luvalla. Moottorikelkkailureitillä on oikeanpuoleinen liikenne.
  • Vältä vesistöjä, jos et ole varma jään kantavuudesta.
  • Moottorikelkan kuljettajan ja matkustajan tulee käyttää asianmukaista suojakypärää.
  • Nopeusrajoitus maastossa maa-alueella on 60 km/h, jääpeitteisellä vesialueella 80 km/h ja kelkkaväylillä 60 km/h. Matkustajallisen reen kanssa kelkan suurin sallittu nopeus on 40 km/h.
  • Rattijuopumussäännökset koskevat myös moottorikelkkailijaa.

Lähteet: Liikenneturva, If

Lue myös:

    Uusimmat