"Tiesin, että näin käy joku päivä" – hirvittävä F3-onnettomuus aiheutti suuttumusta, myös Imolan tragediat nostettiin esille

alex3
Julkaistu 07.09.2019 14:21
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Ratkaisu asentaa korkea kanttikivi Monzan radan Parabolica-mutkan ulostuloon, mikä aiheutti F3-kuljettaja Alex Peronin valtaisan ilmalennon, on kerännyt laajalti kritiikkiä.  

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Peroni koki karmivan hetken lauantain F3-kisassa. Hän sinkoutui autollaan ilmaan Parabolican-mutkan ulostuloon asennetusta "makkarakanttarista" ja rysähti useiden volttien jälkeen rengasvallin ja metalliaidan päälle. 

LUE MYÖS: Monzan pelottavassa onnettomuudessa kävi uskomaton tuuri: uusi kuvakulma paljastaa ratavirkailijoiden olleen suorassa hengenvaarassa

Australialainen selvisi rytäkästä ilman suurempia vammoja, ja käveli itse paikalta pois. 

Kyseinen kanttikivi poistettiin välittömästi, ennen kuin F1-sarjan kolmannet harjoitukset ehtivät alkaa. 

Vaaralliseksi osoittautunut rataratkaisu sai paljon kritiikkiä onnettomuuden jälkeen. 

– Tiesin, että näin käy joku päivä. On naurettavaa laittaa epämääräinen kanttikivi Parabolica-mutkan ulostuloon, kun siinä ajetaan tuollaista vauhtia. Red Bull Ringin T1-kanttikiven käyttö ratkaisisi kaikki ongelmat, Red Bullin testikuskina toiminut Jake Dennis ärähti Twitterissä.  

– Millaista vahinkoa tuo kanttikiveys saikaan aikaan! Heidän on varmasti poistettava tuo, kilpakuljettaja Alice Powell kirjoitti

Myös entinen F1-kuski, nykyään F1-kuljettajien ammattiliiton puheenjohtajana toimiva Alex Wurz otti kantaa aiheeseen. 

– Syy sille, miksi kansainvälinen autoliitto FIA alkoi poistaa korkeita kanttikiviä, vie meidät vuoden 1994 Imolan viikonloppuun, Wurz aloitti viitaten Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuolemiin sekä Rubens Barrichellon hurjaan ulosajoon. 

– En pidä "makkarakanttareista", en ole koskaan pitänyt, ja tämän päivän Monzan tapahtuma osoittaa, että ne ovat huono ratkaisu. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Myös monet F1-toimittajat ihmettelivät kyseistä kanttaria. F1-sarjalle raportoiva Will Buxton nosti esiin hyviä huomioita säikäyttäneestä tilanteesta. 

– Tämä kolari sytyttää uudelleen keskustelun asvaltoitujen ja soralla päällystettyjen ulosajoalueiden eroista, ja syystäkin. Mutta meidän pitää huomioida myös kulma, jossa auto rysähti rengasvalliin, ja halo-turvakaaren rooli siinä, että Peroni käveli itse paikalta, Buxton kirjoitti.  

Buxtonin mainitsemat ulosajoalueet nousivat puheenaiheeksi jo viikko sitten, kun Anthoine Hubert menehtyi Belgian F2-kisan rajun kolarin seurauksena

Tuoreimmat aiheesta

F3