Ratkaisu asentaa korkea kanttikivi Monzan radan Parabolica-mutkan ulostuloon, mikä aiheutti F3-kuljettaja Alex Peronin valtaisan ilmalennon, on kerännyt laajalti kritiikkiä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Peroni koki karmivan hetken lauantain F3-kisassa. Hän sinkoutui autollaan ilmaan Parabolican-mutkan ulostuloon asennetusta "makkarakanttarista" ja rysähti useiden volttien jälkeen rengasvallin ja metalliaidan päälle.
LUE MYÖS: Monzan pelottavassa onnettomuudessa kävi uskomaton tuuri: uusi kuvakulma paljastaa ratavirkailijoiden olleen suorassa hengenvaarassa
Australialainen selvisi rytäkästä ilman suurempia vammoja, ja käveli itse paikalta pois.
Kyseinen kanttikivi poistettiin välittömästi, ennen kuin F1-sarjan kolmannet harjoitukset ehtivät alkaa.
Vaaralliseksi osoittautunut rataratkaisu sai paljon kritiikkiä onnettomuuden jälkeen.
– Tiesin, että näin käy joku päivä. On naurettavaa laittaa epämääräinen kanttikivi Parabolica-mutkan ulostuloon, kun siinä ajetaan tuollaista vauhtia. Red Bull Ringin T1-kanttikiven käyttö ratkaisisi kaikki ongelmat, Red Bullin testikuskina toiminut Jake Dennis ärähti Twitterissä.
– Millaista vahinkoa tuo kanttikiveys saikaan aikaan! Heidän on varmasti poistettava tuo, kilpakuljettaja Alice Powell kirjoitti.
Myös entinen F1-kuski, nykyään F1-kuljettajien ammattiliiton puheenjohtajana toimiva Alex Wurz otti kantaa aiheeseen.
– Syy sille, miksi kansainvälinen autoliitto FIA alkoi poistaa korkeita kanttikiviä, vie meidät vuoden 1994 Imolan viikonloppuun, Wurz aloitti viitaten Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuolemiin sekä Rubens Barrichellon hurjaan ulosajoon.
– En pidä "makkarakanttareista", en ole koskaan pitänyt, ja tämän päivän Monzan tapahtuma osoittaa, että ne ovat huono ratkaisu.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Myös monet F1-toimittajat ihmettelivät kyseistä kanttaria. F1-sarjalle raportoiva Will Buxton nosti esiin hyviä huomioita säikäyttäneestä tilanteesta.
– Tämä kolari sytyttää uudelleen keskustelun asvaltoitujen ja soralla päällystettyjen ulosajoalueiden eroista, ja syystäkin. Mutta meidän pitää huomioida myös kulma, jossa auto rysähti rengasvalliin, ja halo-turvakaaren rooli siinä, että Peroni käveli itse paikalta, Buxton kirjoitti.
Buxtonin mainitsemat ulosajoalueet nousivat puheenaiheeksi jo viikko sitten, kun Anthoine Hubert menehtyi Belgian F2-kisan rajun kolarin seurauksena.