F1-lehdistökatsaus: Romain Grosjeanin ihmepelastumisen taustalla häiritseviä yksityiskohtia

Kun helpotus Romain Grosjeanin selviytymisestä suhteellisen pienin vammoin Bahrainin F1-kisan hirvittävästä onnettomuudestaan, toimittajat ovat alkaneet suunnata huomiotaan ihmepelastumisen taustalla tapahtuneisiin huolestuttaviin seikkoihin.

Grosjean selvisi Bahrainin kisan alun 53 g:n törmäysvoimista, kaiteen läpi syöksymisestä ja 28 sekunnin liekkimerestä pelkillä lievillä palovammoilla kämmenselkiinsä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Sakhirin GP suorana 4.–6.12.
Pe: harjoitukset klo 15.25 ja 19.25.
La: 3. harjoitukset klo 15.55, aika-ajot klo 18.55, ennakkotunnelmat klo 18.00
Su: Sakhirin GP klo 19.10, ennakkotunnelmat klo 18.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa


Tämä oli mahdollista vuosikymmenten saatossa tehdyn määrätietoisen turvallisuustyön ansiosta. BBC:n toimittaja Andrew Benson toteaa, että kiitos Halo-turvakaaresta kuuluu monelle taholle, kuten Mercedekselle ja Ferrarille, mutta yksi mies ansaitsee siitä erityiskiitoksen tämän onnettomuuden jälkeen.

– Kun edesmennyt FIA:n F1-kilpailujohtaja Charlie Whiting yritti puskea Haloa läpi, kuskijärjestö GPDA:n puheenjohtajan Alexander Wurzin tuella, monet vastustivat sitä, mukaan lukien silloinen F1-pomo Bernie Ecclestone, Benson kirjoittaa maanantain kolumnissaan.

– He sanoivat, että se on vastoin lajin henkeä, se vähätteli F1:n dna:ta avonaisten ohjaamoiden takia, että se oli ruma, jopa tarpeeton.

– Whiting kuoli ennen Australian GP:tä kauden 2019 alla, ja häntä kaivataan yhä suuresti. Hän ei ollut ainoa henkilö Halon takana, mutta siitä on tullut hänen suuri perintönsä, Benson ylistää.

Saksalaistoimittaja Stefan Ehlen nostaa Motorsport.comilla esiin Grosjeanin sanat kolmen vuoden takaa.

– ”Emme tarvitse sitä. Vastustan Haloa, Shieldia (tuulilasimainen vaihtoehto Halolle) tai mitä tahansa. Ne eivät vain kuulu Formula 1:seen”. Näin Romain Grosjean puhui vuonna 2017 ohjaamon suojaamisesta. Nyt Halo on pelastanut hänen henkensä Bahrainin GP:n tulipalossa, Ehlen huomauttaa.

Grosjean nosti itsekin esiin tämän vastarintansa. Kuljettaja ajatteli turvakaaresta hyvin toisella tavalla maatessaan sairaalavuoteella tilanteeseen nähden hyvin pieniä vammoja kokeneena.

Onnettomuudessa myös häiritseviä seikkoja

Benson kaivoi muistikirjastaan tapahtumia, joissa olisi viimeksi päädytti tällaiseen lopputulokseen.

– Viimeksi auto meni kahtia Monacossa 1991 (Alex Caffi). Edellisen kerran auto syttyi tuleen ulosajossa Imolassa 1989 (Gerhard Berger). Sitten täytyy mennä 1970-luvulle asti, että löytää onnettomuuden, jossa auto olisi lävistänyt kaiteet tällä tavalla. Molemmissa tilanteissa, Watkins Glenissa USA:ssa 1973 ja 1974 kuljettajat, Francois Cevert ja Helmut Koinigg kuolivat, Benson listaa.

– Tässä onnettomuudessa oli sarja äärimmäisen häiritseviä yksityiskohtia, mutta ehkä myös häkellyttävin oppitunti niiden oppituntien tehosta, joita F1 on ottanut turvallisuudessa viime vuosina, Benson jatkaa.

Samalla Benson muistuttaa, että tapauksesta jäi ilmoille kysymyksiä, kuten että, miten auto pystyi lävistämään teräskaiteet tai miksi bensatankki repesi aiheuttaen tällaisen tulipalon?

– Eniten minua häiritsee se, olivatko turvajärjestelyt niin hyvät kuin ne olisivat voineet olla? Grosjean onnistui pääsemään itse ulos autosta, mutta silti hän joutui olemaan palon keskellä lähes puoli minuuttia.

– Mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi mennyt tajuttomaksi? Kuinka nopeasti tuli olisi saatu sammutettua ja olisivatko ratavirkailijat ja lääkintäryhmä, joilla oli avokypärät, ehtineet saada hänet ulos riittävän aikaisin? Benson kysyy.

Ihme jättää alleen kysymyksiä teräskaiteesta

Myös The Race -sivuston Scott Mitchell nosti esiin kaiteiden pettämisen, josta Sebastian Vettel oli varsin tuohtunut.

– Ilman TecPro-pehmusteita tai rengasvallia kaiteiden suojana Grosjeanin Haas iskeytyi siihen vauhdilla ja sellaisessa kulmassa, että läpäisi sen, ja törmäysvoimat työnsivät auton keulan – jossa kuski oli yhä sisällä – kaiteiden sisään samalla, kun peräpää repesi täysin irti.

– Nelinkertainen maailmanmestari ja Grosjeanin kanssa kuskijärjestö GPDA:ta johtava Vettel sanoi, ettei teräskaiteen kuulu pettää tuolla tavalla. Hän kyseenalaisti myös sen, että tulipallon leimahtaminen oli mahdollista, kun ottaa huomioon kaikki varotoimenpiteet, joiden pitäisi estää se, Mitchell kommentoi.

Italialainen F1-toimittaja Leo Turrini kysyi samanlaisten vastausten perään.

– Tässä on naiivejakin kysymyksiä. Miksi kaide oli sillä paikalla? Voiko kaide puhjeta noin, kuin sveitsiläinen juusto?

– Onneksi Romain Grosjeanin nimeä kirjoitettu kohtalon mustaan kirjaan. Onneksi Halo toimi. Onneksi pelastustiimi oli paikalla ja toimi rohkeasti. Se oli ihme, kyllä, Turrini huomauttaa.

Lue myös:

    Uusimmat