Tiesitkö, että pyöräilijää ei saa puhalluttaa? Liikenneturva haluaa promillerajan ja poliisille lisää oikeuksia

1:14img
Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja Ivan Puopolo kysyi, miten pyöräilyn promilleraja toimii Alankomaissa. Suomeen on ehdotettu samaa 0,5 promillen rajaa.
Julkaistu 05.04.2023 10:36

Ville Järveläinen

Liikenneturvan mukaan nykyinen lainsäädäntö ei hillitse humalassa pyöräilyä riittävän tehokkaasti. Tällä hetkellä poliisikaan ei voi puuttua humalassa pyöräilyyn, ennen kuin pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ei ole pysyä pystyssä ja aiheuttaa selvää vaaraa liikenteelle.

Polkupyöräilyn, sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen sääntelyä koskeva arviomuistio kerää parhaillaan lausuntoja liikennealan toimijoilta. Oman vastauksensa siihen on antanut myös Liikenneturva.

Liikenneturva ottaa vastauksessaan kantaa muun muassa pyöräilyn ja sähköpotkulautailun ehdotettuun promillerajaan, jota esimerkiksi Pyöräliitto on kritisoinut.

– Toimenpiteet joilla puututaan humalassa ajamiseen sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä ovat kannatettavia. On ilmiselvää, että näiden onnettomuuksien yli puolen miljardin euron yhteiskunnallinen hinta on kestämätön, Liikenneturva toteaa vastauksessaan ja muistuttaa, että lähes joka kolmas pyöräilyonnettomuus ajetaan humalassa.

Lue myös: Asiantuntijan pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja kysyi, miten polkupyöräilyn promilleraja toimii muualla

HS:n kysely: Enemmistö kannattaa promillerajaa

Liikenneturva viittaa Helsingin Sanomien viime vuonna tekemään kyselyyn todetessaan, että tankojuopumuksen promillerajalla on kansalaisten tuki. Mielipidekyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista kannattaa promillerajaa polkupyörille ja 86 prosenttia sähköpotkulaudoille.

Ministeriö on pohtinut myös sitä, voisiko pyöräilyn promillerajan riskinä olla se, että päihtyneenä hypättäisiinkin pyörän sijaan auton rattiin. Liikenneturvan mukaan käytössä olleessa tutkimusaineistossa mikään ei kuitenkaan puoltanut tätä näkemystä.

Liikenneturva kertoo suhtautuvansa positiivisesti myös mahdollisuuteen toteuttaa promilleraja niin sanottuna hallinnollisena sanktiona, kuten esimerkiksi liikennevirhemaksuna, mikäli rikosoikeudellisen rangaistuksen käyttäminen promillerajan tehosteena ei olisi mahdollista.

Poliisille lisää oikeuksia

Promillerajan asettaminen sekä puhallutuksen lisääminen poliisin oikeuksiin ovat Liikenneturvan mukaan selkeitä ja kannatettavia toimia. Poliisilla ei ole tällä hetkellä lain mukaan oikeutta puhalluttaa pyöräilijöitä tai sähköpotkulautailijoita, vaan päihtymystila on todettava silmämääräisesti.

– Humalassa ei pitäisi olla asiaa minkään liikennevälineen kuljettajaksi, mutta laki ei tällä hetkellä riittävästi estä humalassa pyöräilyä tai sähköpotkulautailua. Tankojuopumuksella on kova hinta myös yhteiskunnallisesti, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen sanoo tiedotteessa.

2:44img

Pitäisikö pyöräilyyn asettaa promilleraja? Tätä mieltä ovat suomalaiset.

Lue myös: Laki vaikeuttaa sähköpotkulautailun valvontaa – poliisi ei saa edes puhalluttaa kuljettajaa

Lähteet: Liikenneturva, Helsingin Sanomat

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne