Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan lakiuudistusta, jossa poliisille halutaan oikeus puhalluttaa sähköpotkulaudalla ja pyörällä liikkuvia ilman rikosepäilyä. MTV:n tietojen mukaan promillerajaksi on tulossa 0,5 eli sama kuin moottoriajoneuvolla ajaessa.
Sähköpotkulaudalla ajaminen päihtyneenä voi olla rikos jo ensi kesänä. Valmistelussa on lakiuudistus, joka koskee yhtä lailla polkupyöräilijöitä.
– Tässä on vielä valmisteilla sanktiopuoli, että mikä se tulee olemaan. Siitähän on arviomuistiossakin kirjattu sillä tavalla, että sanktio voisi olla joko rikosoikeudellinen tai sitten hallinnollinen sanktio, eli liikennevirhemaksu. Mutta tätä vielä parhaillaan kesän aikana valmistellaan, sanoo erityisasiantuntija Sofia Johansson liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Kyse on sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä, jota on valmisteltu LVM:ssä viime syksystä alkaen. Hallituksen lakiluonnos on tällä hetkellä työryhmävaiheessa ja tulossa lausuntokierrokselle näillä näkymin alkusyksystä.
Promillerajan säätäminen näyttää todennäköiseltä
MTV:n tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on jo kertonut vuokrapotkulautoja tarjoaville yhtiöille, että promillerajaksi on tulossa 0,5. Tämä noudattaisi moottoriajoneuvojen sekä raitiovaunujen kuljettajille määriteltyä rattijuopumuksen rajaa.
Ministeriöstä kerrotaan, että promilleraja on saanut valmisteluvaiheessa laajaa kannatusta.
Eriäviä näkemyksiä on tullut siitä, mikä olisi promillerajalle sopiva taso. Myös tiukan promillerajan kohdistuminen sähköpotkulautojen ohella perinteisiin polkupyöriin on herättänyt vastalauseita.
Esimerkiksi Matkailu- ja Ravintolapalvelut Mara toteaa omassa lausuntopalautteessaan, että uutta sääntelyä kaivataan kiireisimmin juuri sähköpotkulautojen osalta, sillä vakavat onnettomuudet ovat olleet niiden kuljettajilla yleisempiä kuin polkupyöräilijöillä.
"Antaa viestin tienkäyttäjille"
Liikenneturva kannattaa promillerajan laajentamista koskemaan sähköpotkulautoja ja kaikenlaisia polkupyöriä.
– Kun arviomuistiota tätä lainsäädäntöhanketta varten kirjoitettiin, niin silloin me emme ottaneet kantaa tähän promillerajan tasoon. Tärkeintä on, että se promilleraja sinne syntyy ja antaa tienkäyttäjille viestin, että ajoneuvoliikenne ja päihteet eivät kuulu yhteen, sanoo yhteyspäällikkö Elias Ruutti.
Hänen mukaansa 0,5 on hyvä lähtökohta sääntelylle, vaikka se tarkoittaa käytännössä samaa promillerajaa moottoriliikenteelle ja polkupyörille.
– Molemmat on ajoneuvoja, mutta se että millä tavalla se promillesääntely sinne lainsäädäntöön kirjoitetaan, niin siinä on toki paljon vaihtoehtoja. Eli peilataanko sitä sääntelyä suoraan nykyiseen rattijuopumussääntelyyn vai tehdäänkö täydennyksiä tai muita kirjaustapoja, niin se jää nähtäväksi, Ruutti sanoo.
Muutoksia rikoslakiin
Päihtyneenä pyöräily tai sähköpotkulautailu on jo nyt rikos, mikäli sillä vaarannetaan toisten turvallisuus. LVM:n mukaan käynnissä olevan lakiuudistuksen keskeinen tavoite on, että poliisi saisi puhalluttaa myös ilman rikosepäilyä.
Tämä edellyttäisi muutoksia sekä rikoslakiin että pakkokeinolakiin. Jatkossa jo pelkästä päihtyneenä pyöräilystä voitaisiin määrätä sakkorangaistus tai myös kovempia seuraamuksia.
Lakiluonnoksen lopullinen sisältö selviää alkusyksystä. Mikäli sähköpotkulautojen ja polkupyörien kuljettamisesta määrättäisiin jatkossa rikosoikeudellinen sanktio, voisi tämä johtaa vähintään merkintään poliisin rekisterissä tai jopa rikosrekisterimerkintään.
Promillerajalle kannatusta
Helsingin keskustassa promilleraja saa pyöräilijöiltä ja kävelijöiltä laajaa kannatusta – sen sijaan mahdollista rikosrekisterimerkintää pidetään turhan ankarana.
– Se ei minun mielestäni ole kohtuullista tähän rikkeeseen. Olisi parempi, että siitä saisi jonkun varoituksen kaltaisen seuraamuksen, sanoo Anna-Kaisa Mäenpää.
Sähköpotkulaudalla liikkuvan Sebastian Liljan mukaan taas promilleraja potkulaudoille on hyvä idea. Entäpä pyörällä ajaessa?
– On siinäkin järkeä. Nämä ovat vaarallisia pelejä, jos ei osaa ajaa, varsinkin päihtyneenä, Lilja sanoo.