Hätätilanteisiin kannattaa varautua jo ennalta varmistamalla, miten omalla älyluurilla on nopeinta saada yhteys hätäkeskukseen.
Suomessa hätäkeskukseen soitto onnistuu myös 112 Suomi -sovelluksella. Ilmaiseksi Android-, iPhone- ja Windows-puhelimille ladattava sovellus välittää heti soittajan sijaintitiedot hätäkeskukseen, mikä nopeuttaa avunsaantia. Sovelluksen avulla hätäkeskuksessa pystytään myös lähettämään apua paikalle lähimmästä mahdollisesta yksiköstä.
Sovellus lähettää paikannustietoja vain käyttäjän antaessa siihen luvan. Paikannus toimii lisäksi ainoastaan silloin, kun hätäpuhelu soitetaan sovelluksen kautta.
Älypuhelimista löytyy myös omia hätätilanteessa pelastavia ominaisuuksia, joista on hyvä tietää. Applen iPhone-puhelimesta löytyy lukitusnäytön vasemmasta alanurkasta Hätäpuhelu-painike, Samsungin puhelimissa vastaava toiminto löytyy samasta paikasta punainen luuri -symbolina.
Applen laitteisiin voi myös tallentaa omia tietojaan Terveys-sovellukseen siten, että puhelimella soittaessa hätänumeroon voi vasemmasta alanurkasta klikata auki ”SOS-tiedot”. Tietoihin voi kirjata esimerkiksi oman veriryhmän.
Lisäksi ympäri maailman käytetään yhteystietoihin tallennettavia ICE-tietoja (In Case of Emergency), joihin lisätään hätään joutuneen omaisen yhteystiedot.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.