"Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

Moni suomalainen autoilija myöntää, ettei tiedä, milloin auton renkaat ovat liian kuluneet. Kuluneet renkaat ovat turvallisuusriski.

Tieliikennelain mukaan marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka on käytettävä talvirenkaita eli kitka- tai nastarenkaita, mikäli sää tai keli sitä edellyttää. Ennen talvirenkaiden vaihtoa on kuitenkin syytä tarkistaa niiden kunto.

OP Ryhmän teettämään kyselyyn vastanneista suomalaisautoilijoista lähes kaikki kertovat tietävänsä tai ainakin luulevat tietävänsä, milloin renkaat tulee vaihtaa. 

– Viime kevään takatalvien suuret vahinkomäärät kuitenkin kertovat, että renkaiden vaihtamisen ajoittaminen ei ole helppoa. Vahinkoja sattui kaksinkertainen määrä normaaliin verrattuna 23. huhtikuuta ennätyksellisen runsaan lumisateen vuoksi, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteessa.

Hiljanderin mukaan vahinkoilmoituksissa näkyi kesärenkaiden olleen monen vahingon takana. Hiljander muistuttaakin, että autoilijan on tärkeää seurata sääennusteita ja ennakoida tarpeeksi aikaisin renkaiden vaihto. 

– Kannattaa myös muistaa, että keliolosuhteet voivat vaihdella eri puolella maata rajustikin.

Tarkista talvirenkaiden kunto

Renkaita vaihtaessa kannattaa samalla tarkistaa niin kesä- kuin talvirenkaidenkin kunto. Kiinnitä huomiota uravysyyteen, käyttöikään ja nastarenkaissa nastojen määrään.

Näin tarkastat talvirenkaiden kunnon. Juttu jatkuu videon alla.

Kyselyyn vastanneista suomalaisautoilijoista 17 prosenttia myönsi, ettei tiedä, milloin talvirenkaat ovat liian kuluneet.

Lisäksi 20 prosenttia vastasi kyllä tietävänsä, millon renkaat ovat liian kuluneet, mutta arvioivat vaaditun renkaiden urasyvyyden alakanttiin.

– Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä kuutta millimetriä, eikä kovin kuluneita renkaita enää kannata vaihtaa autoon, Hiljander neuvoo.

Ajan kuluessa renkaiden kumiseos kovettuu, jolloin renkaan ominaisuudetkaan eivät ole tarvittavalla tasolla. Renkaiden tekninen käyttöikä on noin kuusi vuotta. 

"Suuri turvallisuusriski"

Pohjola Vakuutuksessa huomataan vuosittain muutamassa kymmenessä autovahingossa, että renkaissa on kulutuspintaa jäljellä liian vähän. 

– Vaikka taloustilanne olisi tiukka, renkaiden kohdalla ei kannata säästää. Liian kuluneet tai vanhat renkaat ovat suuri turvallisuusriski, Hiljander varoittaa.

Renkaiden tyyppi ja kunto vaikuttavat paljon ajettavuuteen. 

– Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi jos vahinko sattuu johtuen laittomista renkaista, voi se alentaa korvauksia.

Nastarenkaiden kohdalla on tärkeä tarkistaa, että nastoista on suurin osa jäljellä. 

Autossa tulisi käyttää samanikäisiä, samantyyppisiä ja kulutuspinnaltaan samankaltaisia renkaita. Nasta- ja kitkarenkaita ei autossa saa käyttää sekaisin.

Joulukuun alusta alkaen kitkarenkaista ja muista nastattomista renkaista tulee löytyä myös lumipitomerkintä.

Muista myös jälkikiristys

OP:n kyselyn mukaan renkaansa itse vaihtavista 17 prosenttia jättää jälkikiristyksen tekemättä. Seitsemälle prosentille on myös sattunut vahinko renkaiden vaihtamisen tai vaihtamatta jättämisen yhteydessä. 

– Jos renkaat vaihtaa itse, on syytä olla tarkkana pulttien kiinnityksessä, etteivät ne mene väärille kierteille. Renkaiden pyörimissuunta on myös syytä tarkistaa, Hiljander sanoo ja jatkaa:

– Vaikka renkaat vaihdattaisi ammattilaisella, tulee pultit jälkikiristää 100–150 kilometrin ajon jälkeen. Näin vältytään siltä riskiltä, että rengas löystyisi ajaessa tai pahimmillaan irtoaisi ajon aikana.

Katso videolta ohjeet jälkikiristykseen

OP Ryhmän syyskuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1448.

Lähde: OP Ryhmä

 

Lue myös:

    Uusimmat