Tiesitkö? Tämän takia nouset lentokoneeseen aina vasemmalta puolelta

Finnair shutterstock
"Syy, miksi nousemme koneeseen aina sen vasemmalta sivulta, on peruja aikaan, kun ihmiset liikkuivat vielä veneillä ja laivoilla."Shutterstock
Julkaistu 15.09.2024 15:15

Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Oletko huomannut, että lentokoneisiin noustaan aina koneen vasemmalta puolelta? Sille on syy, jonka juuret löytyvät merenkäynnin historiasta.

TikTokissa hauskoja faktoja nykymaailmasta jakava Dougie Sharpe kertoo, miksi matkustajat nousevat lentokoneeseen aina koneen vasemman kyljen kautta.

Dougien jakamasta faktavideosta uutisoi myös New York Post.

– Syy, miksi nousemme koneeseen aina sen vasemmalta sivulta, on peruja aikaan, kun ihmiset liikkuivat vielä veneillä ja laivoilla, Dougie kertoo.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Dougien mukaan jo kauan sitten laivat ja veneet lastattiin aina vasemmalta puolelta.

– Logistisesti se yksinkertaisti asioita. Sen ansiosta laivat pystyivät matkustamaan ympäri maailmaa satamasta satamaan niin, että oikeat työvälineet olivat aina oikealla laivan sivulla huolimatta siitä, mihin satamaan laiva matkusti, Dougie kertoo.

Lue myös: Tee näin, jos lentokone joutuu turbulenssiin – yksi turvatoimi ylitse muiden

Tyyrpuuri ja paapuuri

Kun matkustajat ja rahti lastattiin laivaan aina vasemman sivun kautta, myös satamia rakennettiin samaa periaatetta seuraillen.

Se voi myös selittää sen, miksi tyyrpuuri (englanniksi starboard) on aluksen oikea puoli perästä keulaan katsottaessa ja vastaavasti paapuuri (englanniksi port eli satama) on aluksen vasen puoli perästä keulaan katsottaessa.

– Kun ihmiset siirtyivät käyttämään veneiden lisäksi lentokoneita, insinöörit pitäytyivät samassa konseptissa ja suunnittelivat lentokentät ja koneet niin, että matkustajat nousevat koneeseen aina sen vasemmalta puolelta, Dougie kertoo.

shutterstock_2263207933

Matkustajat nousevat lentokoneeseen aina koneen vasemman kyljen kautta.

– Tuo on kaikki totta, mutta saanko myös lisätä, että tyyrpuuri tulee terminä myös siitä, että aikoinaan alusta ohjannut ohjausairo oli veneen oikealla puolella, eräs käyttäjä kommentoi Dougien videon alle.

– Tällaiset fatkat ovat suosikkejani; käytännöt, jotka ovat kestäneet tuhansia vuosia, kommentoi toinen.

Lue myös: Selviäisitkö itse? Yllättävästä matkahaasteesta ilmiö nuorten miesten keskuudessa

Lentokentät ja satamat

Ilmailualan erikoisjulkaisun The Aviation Historian päätoimittaja Michael Oakley kertoo, että Dougien selitys on totta.

– Se on yksi monista ilmailualan käytännöistä, jonka juuret ulottuvat ilmailusta aina perinteisiin laivoihin asti, Oakley kertoo The Afarille.

Hänen mukaansa monet muutkin ilmailun terminologiat ovat peräisin merenkäynnistä.

– Peräsin, ohjaamo, hytti, laipio, solmut ja niin edelleen, hän luettelee.

Ei siis ihme, että monet ilmailualan toimintatavoista ovat peräisin purjehduksesta ja merenkäynnistä.

– Lentokoneissa toimitaan aivan samoin kuten veneillä ja laivoilla, eli vasemmanpuoleinen aluksen kylki on tavallisesti kiinnitettynä satamassa laiturin vieressä, Oakley selventää.

Sen takia ihmiset astuvat yhä lentokentiltä koneisiin aina sen vasemman sivun kautta. 

Lue myös: Finnairilla työskentelevä Sanna kertoo, miten koneeseen noustessa kannattaa toimia: "Välttyy siltä, että alkaa tuskailu..."

Katso myös: Miksi lentojen hinta on tänään korkeampi kuin eilen? Samu selittää, mitä "taustalla pyörii"

6:30img

Matematiikka palvelee ihmisiä jatkuvasti aina navigaattorin käyttämisestä lomien ostelemiseen.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: New York Post, @dougiesharpe/TikTok ja The Afar

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen