Rengasteknologia on kehittynyt aika paljon siitä, kun ensimmäinen T-Ford rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 1908. Tämän päivän renkaat eivät ole erilaisia ainoastaan mitoiltaan ja rakenteeltaan, vaan myös väriltään.
Ensimmäiset autojen alle isketyt renkaat olivat väriltään valkoisia, mutta ensimmäisen maailmansodan aikoihin väri vaihtui mustaksi.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu Jalopnik kysyi rengasvalmistaja Micheliniltä, miksi autojen renkaat ovat nykyisin mustia.
– Ensimmäiset renkaat olivat väriltään vaaleita, koska se on kumin luonnollinen väri, Micheliniltä kerrottiin.
Katso alta video ensimmäisestä Ferrarista.
1:38
Suurin piirtein vuonna 1917 valmistajat havaitsivat, että lisäämällä kumisekoitukseen hienojakoista puhdasta hiiltä eli hiilimustaa (käytännössä nokea), renkaiden kulutuskestävyys parani noin kymmenkertaisesti.
Ilman hiilimustaa rengas kestäisi alle 10 000 kilometriä.
Michelinin edustajan mukaan hiilimustaa on kumisekoituksessa 25–30 prosenttia. Kulutuskestävyyden parantumisen lisäksi hiilimusta suojaa rengasta uv-säteiltä ja parantaa sen pitoa.