Autolla ajaminen synnyttää päästöjä, vaikka alla olisikin sähköauto.
Liikenteen päästöistä on muodostunut käytännössä jo synonyymi autojen pakoputkista tuleville pakokaasupäästöille. Autot – ja liikenne yleisesti – aiheuttavat kuitenkin päästöjä myös muilla tavoilla.
Sen lisäksi, että autoteollisuus aiheuttaa päästöjä ajoneuvojen valmistuksella ja niiden kuljettamisella ympäri maailmaa, aiheutuu itse autoista pakokaasupäästöjen lisäksi muutakin ympäristöhaittaa.
Erilaisten päästöjen analysointiin erikoistunut brittiläinen Emissions Analytics julkaisi aiemmin maaliskuussa tutkimuksensa, joka keskittyi muun muassa autojen renkaista ja jarruista aiheutuviin päästöihin.
Hurja määrä pienhiukkasia
Tutkijoiden mukaan renkaista irtoavat päästöt ovat hiukkasten lukumäärällä mitattuna jopa tuhatkertaisesti pakoputkesta tuleviin päästöihin verrattuna.
Testit suoritettiin tavallisella henkilöautolla, jonka alla oli uudet ja oikeissa paineissa olevat renkaat.
Renkaista, jarruista ja tiestä irtosi 5,8 grammaa hiukkasia jokaista ajettua kilometriä kohti. Euro 6d-päästöstandardin mukainen auto saa päästää ilmoille 0,0045 grammaa pakokaasuhiukkasia kilometrillä, joten kyseessä on yli tuhatkertainen ero.
Tutkimuksessa ei otettu kantaa eri päästöhiukkasten haitallisuuteen esimerkiksi ihmisten terveydelle, vaan pelkästään niiden lukumäärään.
Autojen paino pahentaa ongelmaa
Ongelman kerrotaan korostuvan sitä enemmän, mitä raskaampia autot ovat. Nykyinen katumaasturibuumi ei siis ole ainakaan avuksi, kuten eivät myöskään painavat sähköautot.
Renkaista, jarruista tai tiestä irtoaville hiukkasille ei myöskään ole tutkijoiden mukaan asetettu minkäänlaisia hiukkasrajoja – toisin kuin pakokaasupäästöille.
Emissions Analytics toivoo autovalmistajilta ja lainsäätäjiltä toimenpiteitä kaikenlaisten päästöjen vähentämiseksi. Se ehdottaa keinoksi muun muassa korkealaatuisempia renkaita, joiden kehityksessä on huomioitu aiheutuvat hiukkaspäästöt.
Lähde: Emissions Analytics, The Drive