Toisin kuin monelle tulee ensimmäisenä mieleen, valtion puolustusteollisuusyhtiö Patrian suurimpana tuotteena eivät suinkaan ole panssarivaunut ja muu sotakalusto. Patriakin menestyy palvelu edellä.
– Panssarivaunuja emme tee ollenkaan emmekä ole tehneet 15 vuoteen Pasejakaan (armeijan käyneille tuttu miehistönkuljetusajoneuvo), Patrian talous- ja hallintojohtaja Ville Jaakonsalo muistuttaa naurahtaen.
Patrian osaaminen on huomattavasti laajempaa kuin ensivaikutelmalta voisi ymmärtää. Yhtiön yli 2800 työntekijästä noin 2000 keskittyy palveluun, eli huoltamaan puolustusvoimien eri yksikköjen kalustoa, mutta erikoisosaamista on myös siviili- ja avaruusliikenteessä.
– Teemme Airbusin 330- ja 380-sarjojen koneisiin komposiittiosia, esimerkiksi spoilereita Jämsässä. Tällä viikolla Marsiin lähteneeseen ExoMars-luotaimeen olemme tehneet aurinkopaneeleiden taustarakenteet, Jaakonsalo jatkaa.
Galleria
Jaakonsalo kuitenkin korostaa, etteivät avaruusluotaimen osat kuulu Patrian ydinliiketoimintaan, ja varsinainen avaruusliiketoiminta myytiin sveitsiläisyhtiö Ruagille viime vuonna.
– Patria syntyi vuonna 1996.
– Se muodostettiin viiden puolustusteollisuuden yhtiön yhdistyessä.
– Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 428 miljoonaa euroa ja käyttökate 61 miljoonaa euroa.
– Patria työllistää noin 2 800 työntekijää.
– Yhtiön tulot ennen veroja olivat viime vuonna noin 44 miljoonaa euroa.
– Patrian hallituksen puheenjohtajan nimittää myös vastedes Suomen valtio.
– Molemmilla osakkailla on oikeus esittää yhtiökokoukselle kolmea hallituksen jäsentä.
Lähde: STT
– Patrialle keskeistä on olla elinkaaren tukipalveluita tarjoava yhtiö, mikä tarkoittaa käytännössä kaikkea sitä, mitä meidän kotimaisen pääasiakkaan eli puolustusvoimien kalusto tarvitsee, Jaakonsalo täydentää.
Maavoimissa Patria huoltaa kalustoa panssarivaunuista ja tykeistä pimeänäkölaitteisiin ja radioihin, merivoimissa aluksia ja niiden järjestelmiä. Ilmavoimiin Patrialla on erityinen suhde.
– Patria kokosi aikanaan ilmavoimien hankkimat Hornetit. Olemme pystyneet tukemaan sitä kalustoa läpi elinkaaren.
Galleria
Markkinajohtaja kranaatinheittimissä
Tuottoisa bisnes Patrialle ovat miehistönkuljetusvaunut, entiset Pasit, nykyiset AMV:t.
Kun Paseissa vetäviä pyöriä oli kuusi, AMV:ssa niitä on kahdeksan. Jaakonsalo korostaa, että AMV:t eivät itsessään ole aseita, mutta asiakkaan pyynnöstä niihin saa asennettua vaikka 120-millisen tykin.
AMV-vaunuja on tilattu myös ambulansseiksi, linkkimastojen kuljettamiseen sekä kranaatinheitinten alustoiksi.
Varsinaisella asepuolella Patria tekee bisnestä tornillisilla kranaatinheittimillään.
– Siinä tuotteessa olemme markkinajohtajia maailmassa, Jaakonsalo toteaa.
1:40
Yksiputkisia Nemo-heittimiä Patria on myynyt Arabiemiraattien merivoimille sekä USA:n hallituksen FMS-projektiin. Suomen puolustusvoimat käyttää puolestaan Patrian kaksiputkisia AMOS-heittimiä.
Norja-kauppa ei "natotusta"
Viime vuosina Patria on ollut otsikoissa Kroatiaan ja Sloveniaan tehtyjen ajoneuvokauppojen vuoksi. Oikeudessa puitiin yhtiön lahjusepäilyjä, jotka kuitenkin kaatuivat oikeudessa.
– Olemme olleet pitkittyneiden oikeudenkäyntien takia pitkään esillä, mutta onneksi niistä alkaa peräaalto olla nyt laskenut, Jaakonsalo kommentoi.
Nyt Patria puhuttaan jälleen, kun valtio julkisti torstaina myyneensä 49,9 prosenttia yhtiön osakkeista norjalaisyritys Kongsbergille.
Valtio pysyy yhä täpärästi enemmistöomistajana. Patria ei myy mitään, vaan "vetää kättä lippaan", kun valtio ja Kongsberg tekevät kauppoja.
1:58
Jaakonsalo pitää yhteistyötä norjalaisten kanssa tärkeänä erityisesti siksi, etteivät yritykset ole aiemmin olleet olennaisessa määrin kilpailijoita.
– Meillä on sitä, mitä heiltä puuttuu ja heillä sitä, mitä meiltä on ehkä puuttunut. Heillä on hyvä presenssi sellaisella markkina-alueella, johon mekin haluamme.
Kaupan tavoitteena ei kuitenkaan ole yhdistää konkreettisia toimintoja tai myytäviä tuotteita.
– Enemmänkin teollinen kumppanuus, joka mahdollistaa sen, että jos halutaan, voimme tarjota yhdessä asioita, Jaakonsalo jatkaa.
Kun Suomen valtion puolustusteollisuusyhtiöstä myydään lähes puolet Norjaan, Nato-maahan, parranpärinää ei voi välttää.
– Joku voi tietysti tässäkin nähdä, että niin nyt meitä tässä natotetaan, Jaakonsalo murjaisee.
Jaakonsalo ymmärtää ihmettelyn, mutta korostaa, ettei tavoitteena ollut missään määrin tehdä kauppoja nimenomaan Nato-maassa olevan yrityksen kanssa. Hän myös muistuttaa, että vielä muutama vuosi sitten Patriasta omisti kolmanneksen Airbus, jonka omistajat ovat kotoisin Norjaakin keskeisimmistä Nato-maista (Ranska, Saksa, Espanja).
Jutusta on korjattu asiavirheitä 19.3. kello 10.30. Esimerkiksi yhdeksi Airbusin omistajista kerrottiin virheellisesti Iso-Britannia. Patria ei myöskään tee komposiittiosia Airbus 320-sarjoihin vaan 330-sarjoihin.