Volkswagen-konsernin autojen väärin suunnitellut turvavyöt oli tarkoitus korjata nippusiteillä, ja viranomaisten hyväksynnällä yli 400 000 autoa on kutsuttu korjattavaksi. Jatkotesti kuitenkin osoittaa, ettei korjausmenetelmä toimi, TM uutisoi verkkosivuillaan.
Pääkuvan videoNäin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden |
Tekniikan Maailma oli uutisoinut toukokuussa autovertailussaan, että testin väistökokeessa oli paljastunut ongelmia VW-konsernin pikkuautojen takaturvavöissä. Ne olivat auenneet kesken ajon ja autoja oli lopulta takaisinkutsuttu turvavöiden korjaukseen. TM uutisoi nyt, että jatkotesti paljasti korjauksen riittämättömäksi.
Valmistajan suunnittelema ja viranomaisten hyväksymä korjaus oli tehty liittämällä turvavöiden lukkokappaleiden vyöt nippusiteillä yhteen. Tekniikan Maailma kirjoittaa, että nippuside hajoaa ensimmäisessä kovassa jarrutuksessa.
TM kokeili korjauksen toimivuutta ajamalla korjatulla Seat Aronalla väistökokeen viiden hengen kuormalla. Reunapaikan turvavyö ei enää auennut.
Jarrutuksessa korjaukseen käytetty nippuside oli kuitenkin napsahtanut hajalle. Sen jälkeen väistöliikkeissä vyö aukesi jälleen samalla tavalla kuin alun perin. Korjauksen teho on siis erittäin kyseenalainen, Tekniikan Maailma kirjoittaa.
Vielä toistaiseksi on epäselvää, mitä jatkotoimenpiteitä korjauksen epäonnistumisesta seuraa. TM arvelee, että todennäköisesti VW joutuu keksimään paremman korjaustoimenpiteen, ja jo korjatut autot pitää kutsua takaisin uudelleen.
Tekniikan Maailma kirjoittaa toivovansa, että seuraava korjaus on jotain kehittyneempää kuin yhden nippusiteen sijasta kaksi nippusidettä.