Tekniikan Maailma kertoo löytäneensä Volkswagen-konsernin autojen turvavöistä vakavan suunnitteluvirheen, joka on potentiaalisesti hengenvaarallinen. Maahantuoja suhtautui asiaan vakavasti, ja myös valmistajalle on ilmoitettu asiasta. TM uskoo löydöksen johtavan laajaan takaisinkutsuun.
Pääkuvan videoNäin viime vuoden turvallisimmat autot pärjäsivät törmäystesteissä |
Tekniikan Maailma oli perjantaina 13. huhtikuuta suorittamassa kuuden pienen katumaasturin vertailutestejä Alastaron moottoriradalla. Olennaisena osana kyseisiä testejä oli TM:n mukaan jo perinteiseksi muodostunut väistökoe. Kokeessa simuloitiin tilannetta, jossa ajoradalle yllättäen tullut este on väistettävä nopealla ohjausliikkeellä.
Lue myös
Seat Aronan kyytiin lastattiin viisi ihmistä sekä 40 kilogramman hiekkasäkki auton kokonaismassan saavuttamiseksi. Heti ensimmäisen väistön kohdalla vasemman takamatkustajan turvavyö aukesi. Vielä tässä vaiheessa arveltiin, että se oli vain huonosti kiinni, mutta epäilykset hälvenivät, kun turvavyö aukesi kerta toisensa jälkeen.
Tekniikan Maailman mukaan vasemman takaturvavyön ja keskiturvavyön vastakappaleet on asennettu ilmeisesti käytettävyyden helpottamiseksi eri korkeudelle.
– Keskiturvavyön vastakappaleen eli lukkokotelon alareuna on samassa tasossa reunavyön lukon avauspainikkeen kanssa. Sopivassa tilanteessa lukkokotelon alareuna pääsee avaamaan reunavyön lukituksen, Tekniikan Maailman laajassa artikkelissa todetaan.
Seatin edustaja myöntää "puutteen"
Vastaava testi toteutettiin kahdella muulla autolla. Ongelma toistui sekä Seat Ibizassa että Volkswagen Polossa, joita myydään Euroopassa lähes puoli miljoonaa kappaletta joka vuosi. Mistään pikkuasiasta ei siis ole kysymys, ja Tekniikan Maailma odottaakin havainnon johtavan takaisinkutsuun.
Tekniikan Maailma kävi suorittamassa testin myös maahantuojan valvonnassa samoin tuloksin. TM laati löydöksistään raportin, jonka maahantuoja on toimittanut valmistajille.
– Voimme tehtaalla tehtyjen omien analyysiemme perusteella vahvistaa, että turvavöissä on Tekniikan Maailman testeissä havaittu puute. Tutkimme parhaillaan korjausvaihtoehtoja, ja informoimme ratkaisusta mahdollisimman nopeasti, Seatin viestintäjohtaja Christian Stein kertoi TM:lle vappuaattona puhelimitse.