Toimittajalle lyötiin uuden Toyota Supran avaimet käteen Jyväskylän MM-rallissa: "Tavoitteena oli tuoda auto ehjänä maaliin – katurengas ei oikein tarjoa pitoa soralla"

2:39img
Tältä näytti Harjun EK uuden Toyota Supran ratin takaa.
Julkaistu 17.08.2019 16:04
Toimittajan kuva

Teknavi

@teknavi

Teknaville tarjoutui tämän vuoden Neste Rallin yhteydessä ainutkertainen mahdollisuus päästä kokemaan legendaarinen Harjun erikoiskoe ratin takaa. Autona toimi Jyväskylässä Suomen ensiesittelyssä ollut uusi Toyota GR Supra, kuljettajana Mikko Autio. Lue Aution ensitunnelmat alta.

Jyväskylässä ajettava Neste Ralli starttaa perinteisesti aivan kaupungin keskustassa ajettavalla Harjun erikoiskokeella. 2,31 kilometriä pitkällä erikoiskokeella ajetaan sekä asfaltilla että soralla ja pätkä on tunnettu myös ahtaudestaan. Meille tarjoutui mahdollisuus hypätä auton rattiin rallin toisena päivänä ja käydä kokeilemassa, miltä Harjun erikoiskoe tuntuu ratin takaa.

Autona toiminut uusi Toyota GR Supra oli normaali katuauto, joten tärkeimpänä tavoitteena oli tuoda auto ehjänä EK:n maaliin. Huomionarvoista erikoiskokeella oli liukkaat tiemaalaukset, asfalttiosuuksilla ahtaiksi tehdyt käännökset sekä soraosuuksilla lähellä olevat puut. Oman mausteensa pätkälle tuo verrattain suuret korkeuserot.

Auto itsessään osoitti erikoiskokeella leikkisän luonteensa. Keulalta löytyvän kuusisylinterisen tarjoamat 250 kW (340 hv) riittävät ripeään etenemiseen. Voima riittää myös asfaltilla pidon menettämiseen, mutta tilanteet ovat helposti hallittavia. Soralla sporttinen katurengas ei ymmärrettävästi oikein tarjoa pitoa.

Lue myös: Toyota paljasti: Tästä syystä uudessa Suprassa on Bemarin moottori

Tuoreimmat aiheesta

Urheiluautot