Tammikuussa esitelty uuden sukupolven Toyota Supra saapuu Suomeen tulevana kesänä. Supran pääsuunnittelija paljasti yhdysvaltalaissivustolle lukuisia yksityiskohtia auton luomisprosessista.
Uudestisyntynyt Toyota Supra on kehitetty yhteistyössä saksalaisen BMW:n kanssa. Auto jakaa paljon tekniikkaa baijerilaisten Z4:n kanssa, mistä on ollut Toyotalle selkeää hyötyä, mutta samalla se on saanut monet Toyota-fanit varpailleen.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu Jalopnik istahti alas Supran pääsuunnittelijan Tetsuya Tadan kanssa ja pääsi kysymään useita uuden Supran syntyä avaavia kysymyksiä.
Tai kuten Jalopnikin Supra-spesialisti Patrick George asian ilmaisee; ahdistamaan miesparan nurkkaan tämän yrittäessä nauttia keitostaan.
Pääsuunnittelija tietoinen kritiikistä
Tada on työskennellyt Toyotalla yli kahden vuosikymmenen ajan. Hän työsti jo 1990-luvulla neljännen sukupolven Supran seuraajaa, mutta auto ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Sittemmin hän on työskennellyt japanilaisvalmistajan kompaktien pakettiautojen sekä Subarun kanssa kehitetyn GT86:n parissa – ja ehti omien sanojensa mukaan hyvin pohtimaan, millainen moderni Supra voisi olla, mikäli sen suunnittelu tulisi joskus ajankohtaiseksi.
Tada vertasi uuden Supran julkistusta oman poikansa syntymään; niin suuri merkitys asialla oli hänelle. Hän on hyvin tietoinen auton saamasta kritiikistä, joka on kohdistunut pääasiassa Toyotan ja BMW:n yhteistyöhön. Hän haluaa kuitenkin oikoa joitain väärinkäsityksiä.
Tadan mukaan Supra ei ole sen enempää Z4 kuin Z4 on Supra. Valmistajat tekivät läheistä yhteistyötä kummankin suunnitellessa seuraavan sukupolven urheiluautoaan ja kummallakin oli samankaltaisia asioita mielessään.
Rivikutonen kaiken a ja o
Yhteistyössä BMW:n kanssa ei ollut Tadan mukaan kyse pelkästään kustannuksista, vaikka säästöjäkin kumppanuus toi.
– Suprassa oli oltava rivikutonen, ja BMW:llä oli hyvä sellainen, Tada kertoi Jalopnikille.
Tada sanoi, että oman rivikutosen kehittäminen olisi vienyt Toyotalta vuosia ja vaatinut uuden tehtaan, joten se ei ollut vaihtoehto. Aikoinaan tilanne olisi voinut olla toinen, mutta japanilaisvalmistajan laittaessa yhä enemmän paukkuja autojensa sähköistämiseen sekä autonomiaan, ei uuden tehtaan pystyttäminen kuusisylinterisen bensamoottorin vuoksi ollut realistista.
Lue myös: Mihin uudessa Toyota Suprassa kiinnitetään rekisterikilpi? "Hyvä kysymys – ei ole ehditty pohtia" – tässä kolme vaihtoehtoa
Rivikutonen, siis moottori, jossa kaikki kuusi sylinteriä ovat yhdessä rivissä, vie luonnollisesti enemmän tilaa pituussuunnassa kuin V6, jossa rivejä on kaksi. Tämä on Tadan mukaan merkittävin syy siihen, miksi uusi Supra on edeltäjistään poiketen kaksipaikkainen.
Tada kertoo saaneensa runsaasti palautetta myös GT86:n Subarulta lainatusta bokserimoottorista.
– Kaikki luulevat, että kyse oli vain matalammasta painopisteestä, mutta se ei ole totta. Halusimme 86:n olevan nelipaikkainen, ja bokserikoneet ovat hyvin lyhyitä, Tada kertoi.
Urheiluauto taviksille
Tada kertoi, että mikäli vuosimallin 2020 Supra olisi täysin puhdas Toyota, olisi sen hintalappu yli 100 000 dollaria. Nyt auton lähtöhinta Yhdysvalloissa on siitä noin puolet.
– Niin kalliin Toyota-merkkisen urheiluauton valmistamisessa ei olisi järkeä.
Tada sanoi halunneensa Porsche Boxsterin kilpailijaksi suunnitellusta Suprasta auton, johon tavallisellakin ihmisellä voisi olla joskus mahdollisuus.
– Tästä syystä autossa ei myöskään käytetä eksoottisia materiaaleja, kuten hiilikuitua.
Lue myös: Ota yksi, maksa 38: Ensimmäinen uusi Toyota Supra myytiin suorastaan pöyristyttävällä summalla
Tada sanoo, että Toyotalla harkittiin myös keskimoottorilla varustettua hybridi-Supraa Honda NSX:n tapaan, mutta ajatuksesta luovuttiin lopulta. Akusto olisi myös lisännyt painoa liikaa, ja lopputulos olisi ollut huomattavasti kalliimpi.
Äänestä ylpeä
Jalopnikin Patrick George kysyi Tadalta, mistä asiasta hän on suunnittelemassaan autossa kaikkein ylpein.
– Moottorin äänestä. Ei ainoastaan silloin, kun painat kaasua, vaan erityisesti silloin, kun et paina.
Vielä vähän aikaa sitten autoihin oli Tadan mukaan helpompaa saada kaunis ääni, mutta nykyisin kaikki valmistajille asetetut rajoitukset tekevät siitä hänen sanojensa mukaan lähes mahdotonta.
– Tällaisen äänen saaminen Supraan oli melkein ihme. Se ei välttämättä ole lainkaan mahdollista enää tulevissa autoissa.
Lue myös: Suora kutonen ja takaveto lupaavat puhdasta nautintoa – uusi Toyota Supra päätti liki 20 vuoden odotuksen
Lähde: Jalopnik