Toisen asteen pitkittynyt etäopiskelu on heikentänyt etenkin lukiolaisten oppimista ja hyvinvointia.
Helsingin kaupunki kertoo tiedotteessaan, että noin 70 prosenttia lukiolaisista ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoista kokee etäopiskelun vaikeuttaneen opintojensa etenemistä.
Lukiolaisista 56 prosenttia kokee toivottomuutta ja alakuloa lähes joka päivä tai useimpina päivinä.
Pääkaupunkiseudulla etäopiskelu on jatkunut jo vuoden lukuun ottamatta lyhyttä lähiopetusjaksoa syksyllä 2020.
Helsingin kaupunki kartoitti toisen asteen opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia etäopiskelun aikana toukokuussa 2020 sekä helmikuussa 2021 toteutetuilla opiskelijakyselyillä kaupungin lukioissa ja Stadin ammatti- ja aikuisopistossa.
Kyselyn mukaan 77 prosenttia lukiolaisista kokee oppivansa etäopiskellen lähiopetusta huonommin, tiedotteessa kerrotaan.
Oppimiseen koetaan tuen tarvetta, mutta avun pyytäminen ruudun takaa koetaan hankalaksi, eikä apu aina löydä perille oikeaan aikaan.
Lukiolaisten oppimistehtävien määrää on jouduttu vähentämään jonkin verran ja myös tehtävien palautusajoissa joustamaan.
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla etäopiskelu on vaikeuttanut etenkin käytännön harjoittelua, joka on olennainen osa ammattiin oppimista. Opiskelijoiden on vaikeaa pitää yllä opiskelumotivaatiota etäopiskelun aikana ja koronatilanne lisää kokonaiskuormitusta.
Osalle opiskelijoista etäopiskelu sopii. Erityisesti aikuisopiskelijat kokevat hyötyvänsä etäopiskelusta.
– Kun etäopiskelu kuitenkin sopii osalle opiskelijoista, saamme tästä arvokasta tietoa erilaisten opiskelumuotojen kehittämiseen myös koronan jälkeiseen aikaan, sanoo kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen.
– Korostan kuitenkin, että meillä on syvä huoli nuorten oppimisesta ja jaksamisesta pitkittyneen etäopiskelun vuoksi. Tuemme nuoria kaikin mahdollisin keinoin, mutta oppimisen ja hyvinvoinnin heikentymisellä voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia nuorten elämään, Pohjolainen jatkaa.