Tommi Mäkinen apeana dramaattisista päätöshetkistä – "Meidän historian pahin juttu"

Tommi Mäkisen johtama Toyotan WRC-talli koki valtavan pettymyksen sunnuntaina päättyneessä Sardinian MM-rallissa.

Ott Tänak oli matkalla kolmanteen perättäiseen voittoonsa, ja Toyotan väki oli valmistautumassa juhliin. Tiimin pilttuussa oli paikalla myös Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda.

Tänakin voitto suli viimeisellä erikoiskokeella, kun Toyotan ohjaukseen iski vika. Tänak putosi lopputuloksissa viidenneksi.

– Siellä ilmeisesti oli hammastangossa jotain. Emme ole vielä analysoineet asiaa, mutta nyt käymme huolella läpi, mitä siellä tapahtui, tallipomo Mäkinen sanoi.

– Aika uskomaton juttu. Meille ei ole koskaan käynyt noin. Voisi varmaan sanoa, että tämä oli koko meidän historian pahin juttu, mitä on tapahtunut. Kaikenlaista voi tietenkin tapahtua, mutta tämä veti selkeästi ykköspaikalle, puuppolalainen harmitteli.

Tilanne huolestuttaa Mäkistä, sillä myös Jari-Matti Latvalan Toyota Yaris WRC -autossa ilmeni samankaltainen ongelma perjantaina sen jälkeen, kun hän oli kaatanut ajokkinsa. Ohjauksen hajoamisella ei ilmeisesti ollut yhteyttä kaatoon.

– Hänen autoonsa vaihdettiin hammastanko, joten se taisi olla sama vika kuin Ottilla. Meillä on ollut samat osat koko auton historian alusta lähtien, eikä niissä ole ollut isommin ongelmia. En tiedä, onko ohjauksen toimittaja muuttanut jotain kertomatta meille, Mäkinen sanoi.

Hyundai keräsi Sardinian MM-rallista muhkean pistepotin, kun Dani Sordo nousi kisan voittoon ja Andreas Mikkelsen kolmanneksi. Hyundai vetäisi valmistajien MM-sarjassa lisää kaulaa Toyotaan, eroa on nyt 44 pistettä.

Kuljettajien MM-sarjan kärkeen noussut Tänak on tuonut valtaosan pisteistä Toyotalle. Kris Meeken ja Jari-Matti Latvalan panos on ollut huomattavasti vähäisempi.

– Kauden ensimmäinen puolisko oli meillä kaksijakoinen. Ott on ajanut eniten pohja-aikoja, ja siinä mielessä hänellä kokonaisuus on hyvä. Kaikki meidän autot eivät kuitenkaan ole olleet yhtä tasaisia. On sattunut monenmoista kommervenkkiä, Mäkinen summasi.

– Kaikkiaan olemme pystyneet hyödyntämään melko hyvin kahden ensimmäisen vuoden kokemukset ja saaneet autoa nopeammaksi ja toimimaan hyvin jokaisessa olosuhteessa. Tällaisia pettymyksiä näköjään vielä tulee, mutta näistä on opittava ja nämä vahvistavat meitä.

Lue myös:

    Uusimmat