MM-rallin pelätty aikapommi virittyi heti? Tähtikuskien ero kuin yö ja päivä – "Negatiivinen ja raskas"

Thierry Neuville maksimipistepottiin Montessa – Hyundai-tähti hehkutti täydellistä suoritusta 2:30
Thierry Neuville maksimipistepottiin Montessa – Hyundai-tähti hehkutti täydellistä suoritusta.

MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa summaa Monte Carlon MM-ralliviikonlopun kolmen kategorian kautta. Kauden avauksen tähden nimeäminen on Ketomaalle yhtä helppoa kuin pettymyksen poimiminen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Hyundain Thierry Neuville voitti kilpailun ja rohmusi samalla täyden 30 pisteen potin. Hänelle voitto Montessa oli uran toinen. Palkintokolmikon täydensivät Toyotan Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joista kumpikin johti kilpailua viikonlopun aikana. 

Tähti: Thierry Neuville, Hyundai

Thierry Neuville vs. Ott Tänak – tämän tasaväkisempi ei rallin tähtikaksikko voi olla 2:51
Thierry Neuville vs. Ott Tänak – tämän tasaväkisempi ei rallin tähtikaksikko voi olla.

Neuvillen viikonloppu lähenteli täydellisyyttä, kuten belgialainen itsekin kuvaili. Kilpailu näytti jo lähtevän Ogierin suuntaan lauantain iltapäivälenkillä, mutta hirmuinen pohja-aika päivän päättäneellä ek:lla ja sunnuntain vastustamaton kyyti toivat lopulta voiton Neuvillelle jopa 16,1 sekunnin erolla. 

– Oli kyllä huima veto kokonaisuudessaan. Esimerkiksi Power Stagella katsoin, kuinka hyvin se auto käyttäytyy, Ketomaa ihastelee. 

– Se oli kuin Ogierin ajoa parhaimmillaan (Montessa). Toyota oli tallina pikkuisen perässä nyt pitkästä aikaa, kun raakaa nopeutta mitataan. 

Ketomaan mukaan Neuvillen viikonloppu nosti esiin ralliautoilun vanhan viisauden. 

– Ajaminen on fiilishommaa. Jos sinulla on vähän sellainen auto, joka ei ihan osu käteen – jos et ole yhtä auton kanssa – niin joudut pikkuisen menemään koko ajan oman mukavuusalueesi ulkopuolelle ja tekemään asioita, jotka eivät ole selkärangassa. Silloin on kaksi vaihtoehtoa: Puristat yhtä kovaa kuin kaikki muut, jolloin virheen mahdollisuus kasvaa, tai ajat vähän hiljempaa. 

– Isoin asia Neuvillen esityksessä oli se, että niitä pieniä palasia, jotka ovat Hyundaista puuttuneet, on korjattu. Neuville on aiemmin joutunut venymään liikaa auton vajavaisuuksien takia. Nyt auto mahdollistaa sen, että hän pystyy viemään sen tarpeeksi pitkäksi aikaa suorituskyvyn ylärajoilla ilman, että virheitä tulee.

Juttu jatkuu videon alla. 

Tähän sulaa Neuvillen johto! Hyundai-tähti sortuu ajovirheeseen 0:52
Tässä oli Thierry Neuvillen ainoa virhe Montessa – auto hetkeksi ulos tieltä 4. erikoiskokeella. 

Hyundain tallipomo Cyril Abiteboul puhui täysin samasta palapelistä kisan jälkeen: Auto istuu nyt täydellisesti Neuvillelle, joka on myös kasvanut henkisesti. 

Virheitä Neuville teki tasan yhden: Noin kymmenen sekuntia aikaa syöneen spinnin perjantaina (video yllä). 

– Muuten se oli virheetöntä tekemistä, Ketomaa summaa. 

Pettymys: Ott Tänak, Hyundai

Ulosajosuma! Rallikuski toisensa perään paineli ojaan samassa jäisessä mutkassa Montessa 1:10
Ulosajosuma! Rallikuski toisensa perään paineli ojaan samassa jäisessä mutkassa Montessa – myös Ott Tänak ongelmissa. 

Toisen ääripään palkinto menee samaan talliin. Tänak palasi Hyundaille erittäin suurin odotuksin, ja vaikka Monte ei ole kilpailuna virolaiselle erityisen vahva, odotukset olivat neljättä sijaa ja kahden minuutin tappiota korkeammalla. 

– Vauhti oli läpi viikonlopun aika paljonkin hiljaisempaa kuin Neuvillen vauhti. Hän syytti paljon autoa – ja siellähän on voinut olla vika – mutta tekeminen ei vaikuttanut kovin rennolta, Ketomaa pyörittelee.

Tänak ja tallikaveri Andreas Mikkelsen valittelivat varsinkin torstaina samaa ongelmaa autoissaan. Kun Hyundain kaasupolkimen nosti ylös, auto jatkoi puskemista, aivan kuin moottorijarrutus ei olisi toiminut oikealla tavalla. 

Mikkelsen kuvaili ongelmaa tarkemmin kuin Tänak, joka totesi, että "on uskomatonta, mitä tämä auto tekee". Tänak jatkoi kaluston moittimista läpi mollivoittoisen viikonlopun. 

 – Hän oli kohtuukorrekti, mutta kyllä siitä rivien välistä pystyi lukemaan sitä tilannetta.

Ketomaan mielestä pienetkin moitteet ovat nyt merkittäviä, sillä Tänak on juuri palannut talliin, jossa hän ajoi myrskyisät kaudet 2020-2022. Tuolloin suhde Neuvilleenkin oli pahasti koetuksella.

Samaa mahdollisuutta on maalailtu ennakkoon myös tämän kauden alla.  

– Siinä on suuri vaara, ettei hän saa tiimiä puolelleen, ja se porukka alkaa jakaantua. Neuville puolestaan kehui kalustoaan vuolaasti, kuten oli syytäkin, Ketomaa pureskelee kauden avauksen merkitystä. 

Tänakin viikonloppua himmensi myös ulosajo 3. erikoiskokeen kammomutkassa, josta koitui aikatappiota kaikkiaan neljälle WRC-kuskille (video yllä). 

– Hän on Evansin luokkaa Monte-kuskina, ja ilman sitä ulosajoa hän olisi voinut olla taistelussa kolmossijasta Evansin kanssa. 

– Nyt hänen viikonlopustaan jäi negatiivinen ja raskas kuva, Ketomaa linjaa.  

Puheenaihe: Pisteuudistus

MM-rallin pistesysteemi myllättiin – Jonne Halttuselta yksi pisteliäs kritiikki 5:43
MM-rallin pistesysteemi myllättiin – Jonne Halttuselta yksi pisteliäs kritiikki.

Monte Carlossa otettiin käyttöön myös MM-rallin uusi pistesysteemi, jossa ensimmäiset pisteet jaetaan lauantain ajopäivän jälkeisen tilanteen perusteella. Lisäksi pisteitä on tarjolla sunnuntain nopeimmille sekä tuttuun tyyliin Power Stagen viidelle parhaalle (lisää uudistuksesta yllä olevalla videolla). 

Uudistusta kritisoitiin lähes kategorisesti ennen kilpailua, mutta kielenkannat eivät olleet enää niin kireinä sunnuntaina. 

– Minä en tee vielä minkäänlaista johtopäätöstä suuntaan tai toiseen. Viikonlopun paras kuljettaja sai täyden pistepotin ja täysin oikeutetusti, Ketomaa aloittaa. 

Uudessa pistesysteemissä erikoisinta on se, ettei kisan kokonaisvoitto merkitse mitään pisteissä ajatellen. 

– Mutta edelleen se Monte Carlon voitto – ja siitä ajaminen – oli merkityksellinen kuljettajalle, Ketomaa lisää viitaten varsinkin tilastoihinsa kymmenettä ykköstilaa jahdanneeseen Ogieriin.

Alla taulukko uuden ja vanhan pistesysteemin mukaisista MM-pisteistä Montessa. Juttu jatkuu alla. 

KuljettajaPisteet (uusi)Pisteet (vanha)
Thierry Neuville3030
Sébastien Ogier2422
Elfyn Evans2117
Ott Tänak1513
Adrien Fourmaux1110
Takamoto Katsuta99
Andreas Mikkelsen68
TalliPisteet (uusi)Pisteet (vanha)
Toyota4640
Hyundai4543
M-Sport1918

Uudistuksen yhteydessä on nostettu esiin muun muassa se, että jos kuski keskeyttää perjantaina, hän voi ajella lauantain hissukseen renkaita säästellen ja yrittää sitten sunnuntaina 12 pisteen maksimipottia hyvällä kalustolla ja lähtöpaikalla. 

– Taktikointia ja jossain kohtaa jonkun kuljettajan hiljaa ajamista se ei tule täysin poistamaan, mutta mielestäni se vähensi sitä. En voi sanoa, että tämä on ratkaisu kaikkiin ongelmiin, ja ralliautoilu lähtee tällä uuteen nousuun, mutta en vedä tätä myöskään vessanpöntöstä alas tämän viikonlopun perusteella. Mielestäni kuitenkin plussamerkkinen kokemus tämän viikonlopun perusteella, Ketomaa kommentoi.

– Tämä pakottaa ajamaan sunnuntainkin kaasu pohjassa, jotta saa esimerkiksi kokonaiskisan voiton ja hyvät pisteet sunnuntain minikisasta. 

Sunnuntaina nähtiinkin hyvää kilvanajoa niin sunnuntaipisteistä (7-6-5-4-3-2-1) kuin Power Stagen bonuksista (5-4-3-2-1). Kun kansainväliseen rallilähetykseen saadaan vielä asianmukaiset grafiikat sunnuntaikisan tilanteesta ja MM-pistespekulaatioista, uudistus voi toimia hyvänä piristeenä varsinkin aiemmin hieman uneliaassa päätöspäivässä.

Kausi jatkuu Ruotsin lumirallilla helmikuun puolivälissä.  

Lue myös:

    Uusimmat