Rallin MM-sarjaan palaavan Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen on kiinnostunut työttömäksi jäävien Volkswagen-kuskien palveluksista.
Maailmanmestaritalli Volkswagen vahvisti keskiviikkona, että se jää sivuun rallin MM-sarjasta tämän kauden jälkeen. Yllätysuutinen räjäytti auki myös kuskimarkkinat, sillä nelinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier, suomalaisässä Jari-Matti Latvala ja norjalaishuippu Andreas Mikkelsen ovat pian ilman työnantajaa.
Toyota on kolmikolle yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista.
– Sieltä vapautuu nyt kolme huippukuljettajaa. On varma, että jokaista heistä halutaan minkä tahansa auton rattiin, Toyota-pomo Mäkinen alleviivaa MTV Sportille.
Eli Volkswagen-kuljettajien värvääminen kiinnostaa?
– Tietenkin, se on ihan selkeä juttu. Kuten sanoin jo kauan aikaa sitten, että jos saisin kuljettajat valita, niin tuon kolmikon siihen ottaisin aika mieluusti.
MM-sarjan talleilla on jo pitkälti ensi vuoden kuskisopimukset kasassa, ja Toyotakin tiedotti lokakuussa Juho Hännisen sopimuksesta. Mäkisen mukaan muistakin sopimuksista on sovittu periaatteellisella tasolla, mutta nimiä ei ole vielä papereissa.
– Lähdetäänkö niitä periaatteita sitten muovaamaan uusiksi, se ei ole missään nimessä positiivinen asia. Mutta meidän on tietysti katsottava omaa menestymistä parhaalla mahdollisilla tavalla. Eli tarkastelemme nykytilanteemme tarkasti, ja jos ikkuna aukeaa, muutokset ovat mahdollisia.
Mäkisen puheiden perusteelle kiikarissa ovat varsinkin Ogier ja Latvala.
– Päätökset on tehtävä lähipäivien aikana. Olemme varmasti yhteydessä Ogieriin ja Latvalaan. Maailman kaksi nopeinta kuljettajaa, jos he eivät kiinnosta, niin se on ihme juttu.
Volkswagenin päätös yllätti
Mäkiselle Volkswagenin päätös oli iso paukku. Suomalaispomon mielestä sillä ei ole vaikutusta Toyotan päivittäiseen tekemiseen, mutta MM-sarjan tasapainoa se heilauttaa.
– Aina olisi parempi, että MM-sarjassa olisi mahdollisimman monta tehdastiimiä mukana. Ja eritoten saksalaisen autovalmistajan mukanaolo on ollut positiivinen asia, Mäkinen toteaa.
Volkswagen tuli rallipoluille vuonna 2013 ja on tuonut sen jälkeen lisää näkyvyyttä laskusuunnassa olleelle MM-sarjalle. Lisäksi talli on menestynyt loistavasti kahmien kaikki mahdolliset MM-tittelit viime vuosina, joten siltäkin pohjalta päätös on yllätys.
– Tämä on ollut Volkkarille positiivinen markkinointityökalu, positiivinen asia päästöongelman rinnalla, Mäkinen summaa.