Tommi Mäkinen osallistuu lokakuun alussa ajettavaan, 70-vuotista taivaltaan juhlistavaan Jyväskylän MM-ralliin näytösajon merkeissä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Mäkinen nähdään Harjun kaupunkierikoiskokeella ensimmäisen mestaruusautonsa, vuoden 1996 Mitsubishi Lancer Evo III:n ratissa.
– Kyllä se ilmeisesti näin on tarkoitus. Ei siitä ole nyt puhuttukaan, mutta jo aikaa sitten Mahosen Jarmo kyseli sellaiseen hommeliin. Täytyy sanoa, että ei ole ihan hirveästi paineita. Se on sellainen mukava hupijuttu käydä pöräyttämässä, Mäkinen vahvistaa MTV Urheilulle.
Mäkisen näytösajo on osa laajempaa tapahtumaa, jossa on mukana autoja eri vuosikymmeniltä. Syy sille, että Mäkisen alla on juuri vuoden 1996 auto, on ennen muuta käytännöllinen.
– Tuo peli nyt sattui olemaan tuossa Kankkusen Juhan museossa. Ei sitä hirveästi ole ulkoilutettu, vaan kyllä se on melko tavalla tallissa seissyt.
Neuvottomana koronan edessä
Mäkinen palaa Jyväskylässä osaksi MM-rallia ensimmäisen kerran sitten Monzassa ajetun viime kauden päätösosakilpailun. Se jäi Mäkisen nelivuotisen tallipäällikköaikakauden viimeiseksi, ja hänen uutisoitiin siirtyvän Toyotan moottoriurheiluneuvonantajaksi.
Kun pestiä on takana pian kahdeksan kuukauden verran, totuus on osoittautunut täysin toiseksi kuin alkuperäiset suunnitelmat.
– Japani on ollut kiinni koko ajan, ja sehän tuossa se kaikkein suurin asia on ollut. Sillä suunnalla oli tarkoitus olla aika paljonkin, mutta eipä ole nyt sitten tarvinnut, kun ei sinne oikein pääse, Mäkinen sanoo selkeästi pettyneenä.
– Siellä piti käydä tapaamassa eri tahoja ja tehdä suunnitelmia. Erinäköisiä ajatuksia oli aika paljonkin, eikä niitä kaikkia ehditty edes laittaa valmiiksi. Ajatuksia ja asioita olisi ollut, mitä olisimme lähteneet tekemään, mutta korona tuli niin pahaan aikaan, että kaikki asiat jäivät kesken, eikä oikein ole voinut tehdä yhtään mitään.
Edes laajalti yleistynyt etätyö ei ole tuonut ratkaisua ongelmaan.
– Tuossa kulttuurissa se edellyttää läsnäoloa. Eivät ne hommat ihan pelkästään Teamsin välityksellä onnistu, vaan se vaatii vähän nokikkain oloa.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Tulevaisuus on Mäkisen mukaan tällä hetkellä täysin auki, paitsi koronan vuoksi myös siksi, että autoala on parhaillaan valtavan muutoksen kourissa.
– Se muutos on kaikkein nopeinta, mitä ikinä tähän saakka on tapahtunut. Autojen sähköistyminen ja muu on ollut hyvin nopeaa.
– Mitä se sitten tarkoittaa? Varmasti kaikki joutuvat jonkin verran muuttamaan ajatuksiaan ja pitkän linjan strategioitaan ihan kokonaisuudessaan. Varmasti joka päivä tulee eteen useampia kysymyksiä, ja varmasti siellä on Toyotan suunnallakin monta isompaa kysymystä kuin meidän suunnitelmamme autourheilupuolella.
Mutta jos Mäkinen jostain on tyytyväinen, se on se, että tänä vuonna ei ole tarvinnut matkustaa ympäri maailmaa.
– Kun tuohon (tallipäälliköksi) lähdettiin, niin sehän siinä aika tavalla kauhistuttikin, että joutuu niin paljon reissaamaan. Olen sitä kuitenkin aika paljon tehnyt, niin ei siihen oikein hirveästi syttynyt.
– Mutta nyt tilanne on siinä mielessä erittäin hyvä.