Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff löysi selityksen Ferrarin epäonnistuneelle rengasstrategialle jo Unkarin osakilpailua edeltävistä tapahtumista.
Ferrarin Charles Leclerc onnistui nousemaan Unkarin GP:n kärkeen ja vaikutti jo siltä, että Leclerc karkaa voittoon. Monacolaisen vahva kilpailu kuitenkin mureni, kun miehelle laitettiin alle kovat renkaat hieman kisan puolivälin jälkeen.
Heti sen jälkeen, kun Leclerc oli saanut alleen kovat renkaat, muut rynnistivät Ferrari-kuljettajan ohi. Monacolainen jäi ensin Max Verstappenin jalkoihin ja muutama kierros myöhemmin Mercedeksen George Russell meni helposti Leclercin ohi.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff tarjosi syyn Ferrarin ongelmille Unkarin kisaviikonlopun aikaisemmista päivistä.
– Luulen, että virhe tapahtui jo perjantaina tai lauantaina, kun he eivät säästäneet (kisaan) uutta keskikovaa rengassettiä, Wolff sanoi PlanetF1:n mukaan.
Leclerc lähti kilpailuun keskikovilla renkailla, toisin kuin esimerkiksi Russell, joka ampaisi matkaan pehmeillä renkailla. Leclercille vaihdettiin ensimmäisen varikkopysähdyksen aikana alle jälleen keskikova rengassetti. Koska kisassa pitää käyttää kahta eri rengasseosta, oli Leclerc pakotettu toisella pysähdyksellään vaihtamaan joko kovaan tai pehmään rengasseokseen. Ferrari teki toisen varikkopysähdyksen 30 kierrosta ennen loppua.
– Heillä ei ollut enää vaihtoehtoa. Jäljellä oli enää kova ja pehmeä rengassetti, ja pehmeälle setille oli liian aikaista, Wolff pyöritteli Leclercin tilannetta.
LUE MYÖS: Ferrarin tallipäällikkö selitteli rengasfiaskoa: "Sama strategia"
Hamilton varjoista toiseksi
Mercedes-kuljettajat ajoivat vahvan kilpailun. Lewis Hamilton nousi lopussa toiseksi, ja George Russell ajoi ruutulipulle kolmantena. Varsinkin Hamiltonin suoritus veti tallipäällikön suun hymyyn.
– Se, mistä Lewis tuli, on uskomatonta. Hän oli varjossa, ja kukaan ei oikeastaan kiinnittänyt häneen huomiota. Yhtäkkiä hän ajoi nopeampia aikoja kuin kärkitallit, Wolff suitsutti suojattiaan.
Max Verstappenin suoritus oli Unkarin osakilpailussa ylivertainen. Hollantilainen onnistui nousemaan voittoon lähtöruudusta kymmenen. Verstappen nousi Wolffin mukaan voittoon uhkapelin ansiosta. Hollantilainen teki toisen varikkopysähdyksensä jo kierroksella 39, ja onnistui ajamaan loppuun keskikovilla renkailla.
– He ottivat riskin ja lopulta renkaiden käyttöikä osoittautui pidemmäksi kuin luulimme.
Vaikka Mercedekselle Unkarin kilpailu oli yksi kauden parhaista, ei Wolff vielä lähtenyt paukuttelemaan henkseleitään liikaa.
– Ainakin saimme tuloksen, jota voi työstää. Meillä oli todella huono perjantai, joten tiedämme, mitä emme saa tehdä. Teemme siis päinvastoin.
F1-kausi jatkuu noin kuukauden päästä Belgiassa.
– Spa on hyvin erilainen. Ei siis juhlita vielä, koska emme ole vielä huipulla.