F1-kausi 1994 oli äärettömän dramaattinen. Kaikkien muistissa on surullinen Imolan viikonloppu, jonka aikana Roland Ratzenberger ja legendaksi noussut Ayrton Senna menehtyivät. Traagista kautta muistellaan sunnuntai-iltana MTV Maxilla esitettävässä dokumentissa.
Kaudesta 1994 odotettiin kolminkertaisen maailmanmestarin Sennan ja uuden tähden Michael Schumacherin välistä mestaruustaistelua. Schumacher voitti kaksi ensimmäistä kisaa Sennan keskeyttäessä. Kauden kolmas kilpailu Imolassa muutti F1-maailman yhdellä rysäyksellä. Kolminkertainen maailmanmestari Senna ajoi rajusti ulos ja kuoli saamiinsa vammoihin. Hänen kuolemansa seurauksena turvallisuutta lähdettiin kehittämään radikaalisti.
Kauden päätteeksi Schumacher juhli uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta. Se tuli suurten kohujen saattelemana. Saksalainen hylättiin Britannian GP:ssä, kun hän ei noudattanut viiden sekunnin aikasakkoa eikä sen noudattamatta jättämisestä seurannutta mustaa lippua. Belgian kisassa hänen autonsa pohjalevy kului liikaa ja suoritus hylättiin. Sen jälkeen hän oli kaksi kisaa ajokiellossa.
Näin ollen Williamsin Damon Hill pääsi iskuetäisyydelle MM-taistelussa. Lopulta kauden viimeisessä kisassa Adelaidessa nähtiin kiistanalainen ratkaisu. Schumacher teki ajovirheen ja Hill lähti yrittämään ohitusta. Schumi sulki härskisti tien, autot osuivat yhteen ja molempien kisa päättyi. Schumacher voitti mestaruuden yhden pisteen erolla Hilliin.
Väitteet Benettonin likaisesta pelistä
Benetton-talli nousi lopullisesti huipputalliksi ja kauden aikana heidän väitettiin käyttävän kiellettyjä vippaskonsteja kuten luistonestoa ja aktiivijousitusta. Talli oli täynnä ehdottomia lajin huippuja: Flavio Briatore, Ross Brawn, Rory Byrne, Pat Symonds, Frank Dernie sekä Schumacherin hankkimisessa isoa osaa näytellyt Tom Walkinshaw.
– Walkinshaw oli legendaarinen sääntöjen harmaalla alueella liikkuja. Koko porukan mentaliteetti, jolla tehtiin hommia oli, että kaikki porsaanreiät käytetään hyväksi, MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
Jyrki Järvilehto ajoi tallissa vuonna 1994, mutta tammikuun testeissä sattuneen onnettomuuden takia hän pystyi ajamaan vain osan kaudesta. Hänet korvasi Jos Verstappen, jonka auton syttyminen ilmiliekkeihin Saksan GP:n tankkausonnettomuudessa oli myös kohua aiheuttanut. Selvityksessä todettiin, että Benetton oli ottanut bensatankista yhden suodattimen pois, mutta oliko se syy bensaletkun hetkelliseen jumittumiseen, ei selvinnyt. Oletus oli, että se nopeutti tankkausta.
– Talli sanoi, ettei onnettomuus johtunut siitä, mutta talli ristiinnaulittiin siitä, että se oli tehnyt tällaisen liikkeen, Oikarinen muistelee.
Vaikka kaikki syyttivät Benettonia huijaamisesta kauden aikana, ei Kansainvälinen Autoliitto FIA pystynyt todistamaan sitä missään vaiheessa. Oikarisen mielestä tässä on selvä syy.
– FIA ei ollut vielä niin hyvä kontrolloimaan esimerkiksi ohjelmistoja ja elektroniikkaa. Jokainen teki omat juttunsa ja FIA pyysi nähdä sen lähdekoodin, mutta heillä ei ollut suoraa pääsyä niihin. Tallit pystyivät laittamaan sinne oikeastaan ihan mitä huvitti. He pystyivät ajamaan luistonestoilla ja kaikilla muilla ja jos FIA kysyi koodia, heille voitiin antaa mitä huvittaa, koska sellaista järjestelmää ei ollut, Oikarinen selvittää.
– Kehitys laukkasi niin paljon nopeammin eteenpäin kuin kattojärjestö pystyi kontrolloimaan, sen takia kaikista jutuista mitä Benettonista puhuttiin, osa oli varmasti totta ja osa ei, Oikarinen linjaa.
Näin ollen suora kysymys Oikariselle ja F1-konkaritoimittaja Erkki Mustakarille siitä, huijasiko Benetton kaudella 1994, saa suoran vastauksen: kyllä.
Ylälaidan videolla lisää keskustelua Benettonin harmaasta taktiikasta ja lisäksi Mustakari kertoo F1-varikoilla liikkuneen vitsin siitä, mikä sai Schumacherin vaihtamaan Benettonin Ferrariin voitettuaan kaksi mestaruutta.
F1-kausi 1994 -kooste sunnuntaina 22.1. MTV Maxilla. Ossi Oikarinen ja Erkki Mustakari alustavat dokumentin klo 19.00 alkavassa ennakkostudiossa. Itse dokumentti alkaa klo 19.20.