Nostiko Max Verstappen huimalla sadekelin näytöksellä itsensä Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin perinteen jatkajaksi? Entä miten Brasilian GP vaikutti Mercedes-kuskien väliseen psykologiseen MM-taistoon? Näistä asioista kirjoitettiin formula ykkösten kauden toiseksi viimeisen kisapäivän jälkeisenä aamuna.
Kaaosmaisia piirteitä saaneen Sao Paulon kisan voittoon ajoi, ensimmäistä kertaa urallaan Brasilian maaperällä, Mercedeksen Lewis Hamilton. Toiseksi sijoittunut Nico Rosberg piti MM-johtonsa 12 pisteessä, mutta päivän ylivoimaisesti puhutuin nimi oli Red Bullin Max Verstappen, joka teki loppukierroksilla huiman harppauksen 14. sijalta kolmoseksi.
De Telegraaf -lehdessä maan entiset ja nykyiset kilpa-autoilijat kehuivat kilvan Hollannin F1-historian ensimmäisen GP-voittajan suoritusta. Pari vuotta sitten formuloissa ajanut Giedo van der Garde hehkutti kisan olleen täysin Max Verstappenin näytöstä.
– Mikä ilmiömäinen kisa. Hän on jo nyt legenda eikä ole vielä edes maailmanmestari, van der Garde kehuu.
– Jos Verstappenin piti huokaista syvään, kun toimittaja kysyi häneltä pojastaan eeppisessä Brasilian GP:ssä. Sitten hän ilmaisi itseään samoin kuin kaikki silminnäkijät litimärällä radalla ajattelivat: ”Olen sanaton”, kirjoittaa saksalaislehti Die Weltin Simon Pausch.
– Ei ole helppoa kuvailla 19-vuotiaan ajoa. Se oli mahtava hetki ja merkkipaalu hänen nuorelle uralleen ja varmaankin viimeinen todiste siitä, että kaikessa keskustelussa puhutaan vain yhdestä asiasta: formula ykkösten tulevaisuudesta, Pausch jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappenia verrattiin sadekelin taidoissaan yleisesti alan suurimpiin mestareihin Ayrton Sennaan ja Michael Schumacheriin. Italiassa hollantilainen herättää viime aikaisten Ferrari-kuskeihin kohdistuneiden kommenttien takia penseästi, mutta ylistäjiäkin löytyi.
– He (Senna ja Schumacher) voittivat. Max sijoittui kolmanneksi Red Bullin huonojen valintojen takia (se siitä varikkoneroudesta). Se oppitunti, jonka hän antoi lopussa Daniel Ricciardolle (sama auto, samat renkaat, sama kuluma) oli vakuuttava, Sky Italian asiantuntija Leo Turrini viittaa Verstappenin tallikaveriin.
Max ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen turva-auton takaa tehdyssä startissa älykkäällä ajolinjan valinnallaan. Seuraavan keskeytyksen jälkeisessä uusintastartissa Räikkönen ajoi seinään ja Verstappen pääsi jälleen kolmanneksi. Tämän jälkeen nuorukainen pääsi jopa Nico Rosbergin ohi toiseksi, mutta oli menettää kaiken omassa spinnauksessaan.
– Verstappen menetti auton hallinnan kaasuttaessaan lähtösuoralle, mutta sai jotenkin sen hallintaansa, piti irti muurista ja jatkoi matkaa menettämättä edes kakkosijaansa. Verstappen sanoi, että siinä oli kyse ”50-50” taidosta ja tuurista. Ehkä, mutta se oli samalla myös merkittävää auton hallintaa, huomauttaa brittiyhtiö BBC:n Andrew Benson.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton 42 – Mayländer 29
Mercedeksen mestaruustaistelussa Lewis Hamilton otti kolmannen peräkkäisen voittonsa ja nousi jo 12 pisteen päähän tiimikaveristaan Nico Rosbergista. Hamilton psyykkasi vieressään istunutta Rosbergia toteamalla, että voitto oli hänelle yksi uran helpoimmista.
Rosbergin oli kuitenkin tunnustettava itselleen, että kakkossija on erinomainen tulos sadekelin erikoismiestä Hamiltonia vastaan.
– Hänen dominoinnistaan kertoo paljon se, jos ottaa esimerkin heidän 20 nopeimmasta kierroksestaan. Erotus oli Hamiltonin hyväksi massiiviset 0,617 sekuntia. Isompi otanta on vielä vähemmän saksalaista mairitteleva, analysoi Autosport-lehden Edd Straw.
– Tämä muistutti sadekelin mestarinäytteenä Hamiltonin voittoa vuoden 2014 Japanin GP:ssä, jossa Mercedes-kuskien kaksintaistelu jäi ymmärrettävästi unholaan Jules Bianchin tragedian takia, Straw jatkaa.
– Tällaisina päivinä on jotenkin vaikea uskoa, että se on Rosberg, ei Hamilton, joka on todennäköisempi mestari tälle vuodelle, BBC:n Benson lisää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisa keskeytettiin kaksi kertaa puolen tunnin ajaksi romun siivoamisen ja sateen takia. Yleisö alkoi jo osoittaa kärsimättömyyden merkkejä buuatessaan ja heiluttaessaan alaspäin käännettyjä peukaloita. Mersu-pomo Niki Lauda ihmetteli MTV Sportin haastattelussa FIA:n ylivarovaista linjaa, mutta pitkän linjan italialaistoimittaja Umberto Zapelloni muistaa itävaltalaisen säikkyneen omallakin urallaan kovaa sadekeliä.
– 40 vuotta sitten Fujissa kisa käynnistyi kaikesta huolimatta, ja Lauda palasi varikolle luovuttaen maailmanmestaruuden James Huntille. Hamilton ja Rosberg eivät toistaneet pomonsa tekoa Mercedeksellä. He ajoivat erittäin hyvin punaisiin lippuihin asti. Yksikin virhe olisi ratkaissut kaiken, Zapelloni kirjoittaa La Gazzetta dello Sportiin.
Ilman Verstappenin tuomaa loppunäytöstä kisa olisi jäänyt historiaan varsin masentavana varikolla istuskeluna.
– Mahtava kaksintaistelu kahden Mercedeksen välillä. Lewis Hamilton toisessa ja Bernd Mayländer toisessa. Hamilton johti 42 kierrosta, Mayländer 29, vitsailee italialaislehti Gazzettan Pino Allievi viitaten Mercedes AMG -turva-autoa ajavaan saksalaiseen.
Tallit ahkeria sadetauoilla
Ferrarin viikonlopusta jäi Italiassa hyvin vähän pohdittavaa. Kimi Räikkönen ylsi lauantain aika-ajoissa kolmanteen lähtöruutuun Vettelin ja Red Bullien edelle, mutta sunnuntain kisassa sade pilasi kaiken.
– Yleensä Ferrari kärsii kuumista lämpötiloista, eilen kylmistä. Renkaat pettivät ensin Vettelin ja sitten Räikkösen. Taas tätä, Allievi tuskailee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Taustalla saattoi kuitenkin olla isompi kuvio, kuten saksalaislehti Auto Motor und Sport tietää kertoa. Tallit yrittävät parhaansa mukaan ennakoida lauantain ja sunnuntain olosuhteita, koska auton säätäminen erikseen aika-ajoon ja kisaan on kiellettyä.
– Red Bull pitää uhkapeleistä. Tiimi on keskittynyt voittamaan, ei kunniamainintoihin. Pokeri alkoi jo lauantaina. Red Bull varautui täyteen sadekisaan ja sääti mekaanisen pidon maksimiin. Kuivassa kisassa Ferrari olisi varmaankin hyötynyt. Mercedes ainakin, Michael Schmidt pohtii.
Lehden mukaan tiimit tekivät myös paljon muutoksia ensimmäisen kisan keskeytyksen aikana. Ensi vuonna autoihin ei saa vaihtaa osia punaisten lippujen aikana, mutta nyt se on vielä sallittua. Mercedes vaihtoi kummankin autonsa kallistuksenvakaajat eteen ja taakse. Myös Ferrari ja Red Bull tekivät töitä mekaanisen pidon parantamiseksi.
F1-kausi huipentuu kahden viikon kuluttua 27. marraskuuta Abu Dhabissa ajettavaan päätösosakilpailuun.