Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt päätöksen laivaliikenteen liikennöintivelvoitteen asettamisesta Helsingin ja Tallinnan välille.
Velvoitteen tarkoituksena on turvata huoltovarmuuden ja teollisuuden kannalta tärkeä reitti sekä mahdollistaa Suomen ja Viron välinen työmatkaliikenne. Tuetusta reitistä järjestettiin kilpailutus, jonka voittivat Tallink Grupp ja Viking Line.
– Taustalla on se, että koronatilanteen takia Suomen kriittiset ulkomaanyhteydet ovat vaarantuneet, sanoo Traficomin ylijohtaja Jarkko Saarimäki.
Kun matkustajia ei juuri ole, ei varustamoilla ole myöskään kaupallisia perusteita jatkaa liikennettä.
– Tämän takia ollaan päädytty sellaiseen ratkaisuun, että joudutaan ostamaan tietty peruspalvelutaso näiltä varustamoilta, Saarimäki sanoo.
Lähtöjä on keskimäärin yhteensä kuusi päivittäin lukuun ottamatta lauantaita, jolloin kumpikin varustamo ajaa yhden vuoron.
Liikennöintivelvoitteen tarvetta arvioidaan kahden viikon välein.
– Elinkeinoelämän ja huoltovarmuuden tarpeiden mukaan on valittu sellaiset vuorot, jotka on katsottu perustelluiksi, Saarimäki sanoo.
Vuoroissa on Saarimäen mukaan pyritty huomioimaan ennen kaikkea kriittisen tavaraliikenteen mutta myös matkustajaliikenteen tarpeet.
Täysin poikkeuksellinen tilanne meriliikenteessä
Traficomin päätös pohjautuu 24,7 miljoonan euron lisämäärärahaan, jonka eduskunta myönsi kesäkuussa meriliikenteelle.
Valtioneuvoston määrärahasta antaman asetuksen mukaan Traficom voi asettaa tietylle reitille velvoitteen liikennöidä ja maksaa liikennöinnistä korvausta.
Traficom on jo aiemmin asettanut liikennöintivelvoitteita Ahvenanmaan ja Tukholman yhteyksille. Velvoitteen asettaminen on nyt katsottu välttämättömäksi myös Tallinnan ja Helsingin välille.
Vastaavia velvoitteita ei Saarimäen mukaan ole ennen koronakriisiä meriliikenteessä asetettu.