Postin lakko laajentuu piakkoin tukilakkoihin. Suomen DHL Freightin toimitusjohtaja Pekka Stenqvist on kuvannut tukilakkoja laillistetuksi mafiaksi. MTV:n Huomenta Suomessa hän sanoo edelleen seisovansa sanojensa takana.
– On mielestäni edesvastuutonta, että suomalaisessa yhteiskunnassa yhden pienen työntekijäryhmän erimielisyyden vuoksi pannaan iso osa Suomen vientiteollisuutta jaloilleen niin, että heidän kuljetuksiaan häiritään. Suomi on hyvin huonossa taloudellisessa tilanteessa muutenkin, ihmettelee DHL Freightin toimitusjohtaja Pekka Stenqvist.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ilmoitti eilen lopettavansa Deutsche Post DHL Groupin lastien käsittelemisen useissa satamissa ensi maanantaista lähtien. AKT sanoo näin vauhdittavansa tukilakolla postialan jumittuneita työehtosopimusneuvotteluita.
– Tässä yhteiskunnassa yritetään saada tuottavuusloikkaa aikaiseksi. Nyt se toteutuu, mutta menee taaksepäin metrikaupalla. Mä luulen, että meistä kukaan ei tällä hetkellä kaipaa sellaista.
Tukilakot liian massiivisia?
Myös Kauppalehden toimituspäällikkö Jari Saario on sitä mieltä, että tukilakot ovat jo liian massiivinen toimenpide suomalaisessa yhteiskunnassa.
-On sinänsä mielenkiintoista, että nämä jotka nyt menevät tukilakkoon ovat työrauhavelvoitteen piirissä. Tuntuu hassulta, että ollaan lakossa vain sen tuen vuoksi, Saario muistuttaa.
Saario sanoo näkevänsä työntekijän ahdingon, mutta peräänkuuluttaa rajoja.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen näkee asian toisin. Hänen mielestään tukilakkolainsäädäntö ja siihen vaikuttaminen on ollut päämääränä koko ajan.
– Työnantajan vaateet ovat tuntuneet koko ajan täysin järjettömiltä. On oikeasti ollut sellainen tunne, että tässä halutaan saada tukilakkoja aikaiseksi. Päämääränä on todennäköisesti päästä nykyhallituksen aikana keskustelemaan siitä, pitääkö tukilakkolainsäädäntöä muuttaa. Meillä on kuitenkin hallitus, joka pyrkii kaikin keinoin heikentämään työntekijän tueksi tehtyä lainsäädäntöä.
8:24
Työnantaja vs. työntekijä
Saarion mielestä nyt taidetaan käydä periaatteellista kamppailua työntekijöiden ja työnantajien välillä.
– Nyt kuulostaa siltä, että ollaan aivan periaatteellisilla rajoilla ja katsotaan, että kenellä pokka kestää pisimpään.
Suomen DHL Freightin toimitusjohtaja Pekka Stenqvist ihmettelee sitä, että on itse joutunut pakkokeinojen kohteeksi.
– Kohteena olevien DHL-yhtiöiden liikevaihdosta kaksi prosenttia tulee Suomen Postilta ja 98 prosenttia tulee Suomen vientiyrityksiltä, Suomen tuontia harrastavilta yrityksiltä ja ulkomaisilta yrityksiltä eli 98 prosenttia näistä toimista ollaan kohdistamassa muualle kuin postiin, Stenqvist ihmettelee.