Tulokaskuski säväytti F1-testeissä, kierrosaikojen taustalta paljastui ihmeellinen yksityiskohta – "Täysin sallittua"

AlphaTauri oli yksi F1-talvitestien suurimmista onnistujista, ja tulokaskuljettaja Yuki Tsunodan otteet pistivät välittömästi monien silmään.

AlphaTauri selvitti kolmipäiväisen testirupeaman ilman suurempia ongelmia. Tästä kielii se, että talli sai yhdessä Alfa Romeon kanssa kasaan eniten kierroksia, kaikkiaan 422.

Pierre Gasly oli 237 kierroksen kokonaismäärällä viikonlopun kilometrikunkku, kun tulokaskuski Tsunodan saldo oli viitisenkymmentä kierrosta vähemmän (185).

Tsunoda oli kuitenkin kaksikosta nopeampi kellotettuaan testien päätöspäivänä ajan 1:29,053, joka oli Max Verstappenin jälkeen koko viikonlopun toiseksi paras noteeraus. 20-vuotias japanilainen ajoi sunnuntaina myös muita 1:29-alkuisia kierroksia. Gaslyn paras kierrosaika samalla rengassseoksella oli 1:30,413, mutta yksi yhteen vertailu on vaikeaa, sillä Tsunoda ajoi nopeimman vetonsa sunnuntai-iltana, Gasly päivää aiemmin.

Lisäksi Tsunodan huomattiin avaavan takasiipensä pääsuoran alkaessa huomattavasti muita kuljettajia aiemmin. Tsunodasta jaettiin Twitterissä kuvia ja video, joista asia käy hyvin selväksi. Todellisuudessa drs-alue alkaa vasta reilusti kanttikivien päättymisen jälkeen, hieman ennen radan reunassa näkyvää sinistä mainoskylttiä.

Sununntaina eräs Twitter-käyttäjä jakoi vielä grafiikan, joka kertoo, että Tsunoda olisi avannut takasiiven toistuvasti 100–200 metriä aiemmin kuin muut kuljettajat. F1-toimittaja Chris Medlandin saamien tietojen mukaan grafiikka pitää paikkansa.

– Drs oli säädetty kisa-asetuksille, joten tähän tarvittiin niiden manuaalista kumoamista, mikä oli täysin sallittua. Näyttää siltä, että Yuki avasi takasiiven muita aiemmin, Medland tviittasi.

Pääsuoran nopeusmittauspisteessä Tsunoda oli sunnuntaina kaikkein nopein.

Tsunodan toiminnan huomasi myös hänen kilpakumppaninsa. McLarenin Lando Norris kävi irvailemassa Tsunodan Instagram-päivitykseen, jossa tämä hehkutti sunnuntaipäivän saldoaan.

– Mitenkäs se drs, Norris veisteli.

Koska kyseessä olivat testit, FIA ei valvonut takasiiven käyttöä samaan tapaan kuin GP-viikonloppuina.

Lue myös:

    Uusimmat