Tuntuuko siltä, että puhelimesi kuuntelee sinua? Yritys poisti tämän blogitekstin julkaisun jälkeen

16122023 LK ÄLYPUHELIN
Yhdysvaltalaisyritys CMG houkutteli mainostajia puhelimien ja älylaitteiden kuunteluun suunnitellulla työkalulla.Lehtikuva
Julkaistu 16.12.2023 16:55

Satu Koistinen

satu.koistinen@mtv.fi

Markkinointiin ja mainontaan keskittynyt yhdysvaltalaisyritys Cox Media Group julkaisi blogikirjoituksen puhelimien kuuntelemisesta mainonnan apuvälineenä. 

Yritys kuitenkin poisti kirjoituksen julkaisun jälkeen.

– Se on totta. Laitteesi kuuntelevat sinua, luki CMG Local Solutionsin sivulla julkaistussa blogikirjoituksessa. 

Aiheesta kertoo muun muassa teknologiaan keskittynyt verkkojulkaisu 404 Media

161223 CMG KUVAKAAPPAUS

404 Media julkaisi CMG:n poistaman blogikirjoituksen, jossa markkinointiyritys kertoo puhelimien kuuntelemisesta.

Mediajätti Cox Media Groupin (CMG) markkinointiryhmä väitti teknologiamedia 404:n julkaisemien materiaalien mukaan, että se pystyy kuuntelemaan kuluttajien keskusteluja älypuhelimiin, älytelevisioihin ja muihin laitteisiin upotettujen mikrofonien avulla.

Keräämiään tietoja se sanoo käyttävänsä mainosten kohdentamiseen. Yritys kutsui tätä "aktiiviseksi kuunteluksi". 

– Aktiivisen kuuntelun avulla CMG voi nyt käyttää äänitietoja mainonnan kohdentamiseen juuri niille ihmisille, joita etsit, yritys mainosti sivuillaan. 

Lue myös: Tekoäly mahdollistaa entistä raadollisempia kiristyksiä: "Kun hätääntynyt vanhempi saa avunpyynnön, joka kuulostaa omalta lapselta..."

Tähän asti puhelimien kuunteleminen on lähinnä ollut myytti vailla todisteita, mutta CMG:n väitteet osoittavat monien epäillyt todeksi.  

Selvää kuitenkaan ei ole, käytetäänkö yhdysvaltalaisyrityksen väittämiä toimintoja nykyisin markkinoilla olevissa laitteissa. 

– Yhtiö toteaa sen olevan markkinointitekniikka, joka sopii tulevaisuuteen, 404 raportoi.  

Yritys sanoo puhelimien ja laitteiden kuuntelemisen olevan laillista. Tämä perustuu CMG:n mukaan siihen, että laitteen käyttäjä itse antaisi kuuntelulle suostumuksen.

– Kuluttajat antavat yleensä suostumuksensa hyväksyessään ohjelmistopäivitysten tai sovellusten lataamisen ehdot, yritys perustelee.

Lue myös: EU määritteli säännöt tekoälylle – katso dystooppinen lista

Tuoreimmat aiheesta

Teknologia