Markkinointiin ja mainontaan keskittynyt yhdysvaltalaisyritys Cox Media Group julkaisi blogikirjoituksen puhelimien kuuntelemisesta mainonnan apuvälineenä.
Yritys kuitenkin poisti kirjoituksen julkaisun jälkeen.
– Se on totta. Laitteesi kuuntelevat sinua, luki CMG Local Solutionsin sivulla julkaistussa blogikirjoituksessa.
Aiheesta kertoo muun muassa teknologiaan keskittynyt verkkojulkaisu 404 Media.
Mediajätti Cox Media Groupin (CMG) markkinointiryhmä väitti teknologiamedia 404:n julkaisemien materiaalien mukaan, että se pystyy kuuntelemaan kuluttajien keskusteluja älypuhelimiin, älytelevisioihin ja muihin laitteisiin upotettujen mikrofonien avulla.
Keräämiään tietoja se sanoo käyttävänsä mainosten kohdentamiseen. Yritys kutsui tätä "aktiiviseksi kuunteluksi".
– Aktiivisen kuuntelun avulla CMG voi nyt käyttää äänitietoja mainonnan kohdentamiseen juuri niille ihmisille, joita etsit, yritys mainosti sivuillaan.
Lue myös: Tekoäly mahdollistaa entistä raadollisempia kiristyksiä: "Kun hätääntynyt vanhempi saa avunpyynnön, joka kuulostaa omalta lapselta..."
Tähän asti puhelimien kuunteleminen on lähinnä ollut myytti vailla todisteita, mutta CMG:n väitteet osoittavat monien epäillyt todeksi.
Selvää kuitenkaan ei ole, käytetäänkö yhdysvaltalaisyrityksen väittämiä toimintoja nykyisin markkinoilla olevissa laitteissa.
– Yhtiö toteaa sen olevan markkinointitekniikka, joka sopii tulevaisuuteen, 404 raportoi.
Yritys sanoo puhelimien ja laitteiden kuuntelemisen olevan laillista. Tämä perustuu CMG:n mukaan siihen, että laitteen käyttäjä itse antaisi kuuntelulle suostumuksen.
– Kuluttajat antavat yleensä suostumuksensa hyväksyessään ohjelmistopäivitysten tai sovellusten lataamisen ehdot, yritys perustelee.