Tuottaja paljastaa: Näin Robinin tarina sai alkunsa

Ilmiömäiseen suosioon noussut Robin Packalén löydettiin jo neljä vuotta sitten, kun lahjakas nuori poika osallistui kansainväliseen laulukilpailuun.

Robinin menestyksen takaa löytyy pitkän linjan tuottaja Maki Kolehmainen, joka tutustui huippulupaukseen tämän ollessa yhdeksänvuotias.

1990-luvulla Aikakone-yhtyeen myötä suursuosioon noussut Kolehmainen oli lupautunut etsimään kappaleen Venäjällä järjestettyyn New Wave Junior -kilpailuun. Tuon kisan myötä Kolehmaisen ja Robinin tiet kohtasivat.

– Mulla oli diili kilpailun järjestäjien kanssa, että teen heille Suomen edustajan kappaleen sinne kilpailuun. Robinin isä lähetti Robinin nauhan tähän kilpailuun ja jury valitsi hänet voittajaksi. Hän tuli sitten studioon neljä vuotta sitten yhdeksänvuotiaana. Hän käveli studioon ja kappale, joka oli valittu tämän kilpailun venäläisen ohjaajan kanssa oli Final Countdown, Kollehmainen kertoo yhteistyön alkuhetkistä.

Pitkän linjan tuottaja kertoo olleensa yllättynyt Robinin lahjakkuudesta alkusoinnuista lähtien. Tuottaja kysyi studioon tulleelta laulajanalulta, onko tämä laulanut koskaan aiemmin studiossa ja Robin vastasi kieltävästi.

– Mietin siinä, että mitä tästä oikein tulee. Laitan recin äänityspöydästä päälle ja hän alkaa laulaa. Mä katoin ruutua, että nyt on sattunut joka moka, koska ei voi mennä näin oikein. Ei noin pieni kundi voi laulaa noin oikein. Sammutin nauhoituksen, nousin kurottamaan miksauspöydän päälle ja katsoin, että laulaako se siellä oikeasti. Siellä se Robin oli ja lauloi sitä kappaletta. Aloin kiroilemaan ja hänen isänsä luuli, että niin huonostiko hänen poikansa veti. Mä olin siinä että ei, tuosta teidän pojasta tulee supertähti ja mä haluan signata sen, Kolehmainen sanoo.

Tuottaja otti nuoren miehen siipiensä suojaan ja teki hänen kanssaan sopimuksen oman Helsinki Records -levy-yhtiön kautta. Kolehmaisen yhtiöllä on yhteistyösopimus Universalin kanssa, jonka myötä Robin siirtyi ison kansainvälisen levy-yhtiön huomaansa.

– Ei ole mulle ainakaan sattunut ennen tällaista lahjakkuutta. Robin on sellainen luonnonlahjakkuus. Hämmästyn joka kerta, kun kuulen hänen laulavan, tuottaja päivittelee.

Esikoiskappaleen suosio yllätti

Robinin ensimmäinen pitkäsoitto julkaistiin 22. helmikuuta. Se on myynyt kahdessa kuukaudessa yli 80 000 kappaletta. Kolehmaisen mukaan esikoisalbumin tekeminen oli helppoa, koska Robin on niin lahjakas nuoresta iästään huolimatta. Esikoisalbumia tehtiin rauhassa ja se oli valmis jo ennen joulua, kaksi kuukautta ennen julkaisua.

Robin-ilmiö räjähti Suomessa huimaan suosioon 16. tammikuuta julkaistun Frontside Ollie -esikoissinkun myötä. Kappale nousi vain päivässä Suomen suosituimmaksi kappaleeksi iTunesissa. Kappaleen takaa löytyvä Kolehmainen paljastaa, ettei olisi koskaan uskonut kappaleesta tulevan niin suosittua.

– Ei me ajateltu, että siitä kappaleesta olisi tullut niin iso hitti. Kyllä sen suosio yllätti myös meidät, Kolehmainen sanoo viitaten kappaleen toiseen tekijään Jimi Constantineen.

Kolehmainen antaa kiitosta menestymisestä myös sosiaaliselle medialle. YouTubessa Robinin Frontside Ollie -kappaletta on katsottu 7,5 miljoonaa kertaa.

(MTV3–ANN-MARI LEINONEN)

Lue myös:

    Uusimmat