Vuosi 2014 oli Kreikan matkailulle ennätyksellinen. Hintojen lasku veti turisteja erityisesti EU-maista. Ateenalaiset ravintoloitsijat toivovat, että hyvä kehitys jatkuu myös sunnuntain vaalien jälkeen.
Ateenan historiallinen keskusta Plaka Akropolis-kukkulan siimeksessä on Kreikan pääkaupungin keskeisimpiä vetonauloja. Panagiotis Kazakos on pyörittänyt suositulla ravintola-alueella omaa tavernaa lähes koko ikänsä.
– Kyllä. Turistimäärät ovat viime vuosina kasvaneet ja erityisesti vuosi 2014 oli poikkeuksellisen hyvä sekä Ateenalle että koko Kreikalle, veteraaniyrittäjä sanoo ja katselee ravintolansa ikkunasta kohti Akropolista sateesta huolimatta kiipeävää turistiryhmää.
Pelkästään viime vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana Kreikan matkailuala kasvoi 25 prosenttia. Nimenomaan matkailun ansiosta maan kansantuotteen ennustetaan kasvavan tänä vuonna jopa 2,5 prosenttia.
– Meillä menee tänä vuonna vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin viime vuonna, Kazakos ounastelee.
Hänen mukaansa hintojen lasku on yksi syy Kreikan menestymiseen matkailumarkkinoilla. Helleeniyrittäjien piti ottaa lusikka kauniiseen käteen, kun turistit hävisivät ja velkakriisi iski 2000-luvun lopussa.
– Nyt monet sanovat tulevansa tänne myös tukeakseen meitä kriisin jälkeen, Pavlos kertoo.
Ravintolayrittäjä suhtautuu rauhallisesti parlamenttivaaleihin ja niiden jälkeen muodostettavaan uuteen hallitukseen.
– Matkailu on Kreikan tärkein pääoma. Tietysti toivon, että myös tuleva hallitus pitää siitä hyvää huolta.
Kreikan kilpailukyky on viime vuosina parantunut myös siksi, että palkkoja on laskettu. Panagiotis Kazakos sanoo, että matkailualalla laskut ovat olleet pieniä, koska töitä riittää. Työntekijät ovat pystyneet kompensoimaan palkkojen pudotukset tekemällä pidempiä viikkoja ja päiviä.