Turkin GP ajettiin erittäin vaikeissa olosuhteissa, ja täten ei varsinaisesti ollut yllättävää, että palkintokorokkeelle nousi lopulta kolme sarjan neljästä kokeneimmasta kuljettajasta.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä hulvaton paljastus – Robin-pojalla säälimätön lempinimi isälleen
LUE MYÖS: Pilkkakirveitä sateli – Valtteri Bottaksen esitys Turkin GP:ssä sai täystyrmäyksen
Suomalaisittain on sääli, että palkitsemisjuhlallisuuksista puuttui juuri se kaikkein kokenein kuljettaja, mutta selvää on, ettei Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon vauhti riitä sarjan kärkitalleja vastaan – edes poikkeusolosuhteissa.
Turkin GP:n voittanut Mercedeksen Lewis Hamilton ja toiseksi sijoittunut Racing Pointin Sergio Pérez kävivät sunnuntaina varikolla vain kerran, kolmanneksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel kaksi kertaa.
Hamilton ajoi 58 kierroksen mittaisessa kilpailussa peräti 50 kierroksen mittaisen stintin jo alkujaankin käytetyillä välikelin renkailla. Pérezin uusilla välikelin renkailla ajamalle stintille kertyi mittaa kaksi kierrosta vähemmän.
Kun kaksikko pysäköi autonsa kilpailun jälkeen palkintokorokkeen eteen, kaikki näkivät, miten kuluneet heidän renkaansa olivat.
– Sanoin radiossa, että yksikin lisäkierros olisi saanut renkaat räjähtämään. Tärinä oli loppua kohden erittäin voimakasta, Pérez kertasi lehdistötilaisuudessa.
Mercedes ehdotti Hamiltonille varikkokäyntiä kilpailun lopussa, kun ero Péreziin oli jo riittävän suuri, mutta Hamilton ei suostunut ehdotukseen. Hän muistutti lehdistötilaisuudessa kaikkia siitä, mitä vuoden 2007 Kiinan GP:ssä tapahtui.
Hamilton oli tuolloin kilpailussa toisena Räikkösen jälkeen ja olisi varmistanut mestaruuden ajamalla samalla sijalla maaliin. Kun Hamilton sitten tuli 30. kierroksella varikolle erittäin kuluneilla renkailla, pito katosi, auto liukui hiekalle ja Hamilton joutui keskeyttämään. Kaksi viikkoa myöhemmin Räikkönen kruunattiin mestariksi pisteen erolla.
–Otin siitä opikseni. Koin nyt, että kaikki oli hallinnassani ja pito oli hyvä, Hamilton sanoi.
Miksi pito sitten oli hyvä, vaikka renkaat olivat niin kuluneet?
Tähän tarjosi vastauksen McLarenin Lando Norris, joka sijoittui sunnuntaina kahdeksanneksi.
– Oli mielenkiintoista, että Hamilton, Pérez ja muutama muu ajoivat melkein koko kisan läpi samoilla välikelin renkailla. Me pysähdyimme kaksi kertaa, mutta oli asioita, joita olisimme voineet tehdä toisin. Kyse oli siitä, miten rengasta pystyi säästämään, Norris kertaa F1:n Youtube-kanavalla julkaistulla videolla.
– Mielestäni kuivan kelin renkaat eivät olleet missään vaiheessa vaihtoehto. Tällaisella asfaltilla sileäksi kulunut välikelin rengas on melkeinpä parempi kuin kuivan kelin rengas, koska optimaalinen toimintalämpötila on alhaisempi. Se on myös hyvin pehmeä rengas.
Istanbul Parkin rata pinnoitettiin uudelleen kaksi viikkoa sitten, ja kuljettajat liukastelivat uudella asfaltilla läpi viikonlopun. Ongelma oli se, ettei renkaita saatu riittävän lämpimiksi – kunnes muun muassa Hamilton ja Pérez ratkaisivat pitkillä stinteillään viikonlopun suurimman mysteerin ja loivat renkaan, jollaista Pirellin valikoimasta ei edes löydy: sileän välikelin renkaan.
Myös Norris huomasi, että mitä kuluneempi välikelin rengas on, sitä paremmin se toimii.
– Se pito, joka meillä oli lopussa… Vaikka jotkut mutkat olivat märkiä, tein ajan 1:36. Viimeinen mutka oli täysin märkä, ja menetimme siinä ainakin 3–4 sekuntia. Joissakin mutkissa olimme nyt välikelin renkaalla nopeampia kuin koko viikonloppuna kuivan kelin renkaalla, ja tämä on hyvin outoa. Tämä vain kuvaa sitä, miten erikoinen tämä asfaltti oli, Norris sanoi.
F1:n lähetystä juontanut Will Buxton tiivisti voittoisan rengasreseptin niin, että välikelin rengasta piti ensin yliajaa, jotta sen pinta saatiin kulutettua pois. Näin sileäksi kuluneeseen renkaaseen saatiin lopulta tarvittava lämpötila, joka taas tarjosi kuljettajalle maksimaalisen pidon.
Tuoreen välikelin renkaan ongelmat kävivät hyvin ilmi pitkään kilpailua johtaneen Racing Pointin Lance Strollin kohdalla. Kun Stroll tuli 36. kierroksella toisen kerran varikolle ja otti alle uudet renkaat, hänen vauhtinsa romahti. Tästä johtuen Strollin takana ajanut tallikaveri Pérez sai jatkaa radalla loppuun asti.
Myös Hamilton ja Vettel kertoivat olleensa ongelmissa pian varikkokäyntiensä jälkeen.
– Kun Vettel pysähtyi toisen kerran (33. kierroksella), tiesin, ettei se ole oikea tapa toimia. Pysyin radalla, ja rengas muuttui yhä sileämmäksi. Se oli juuri se, mitä tarvitsin. Onneksi välikelin rengas pitää lämpöä melko hyvin. Jos taas olisin siinä tilanteessa vaihtanut kuivan kelin renkaille, en olisi päässyt läpi kierrostakaan, Hamilton sanoi.