SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine arvioi, että teoriassa turkikset voi vielä palauttaa Sokoksen valikoimiin. Sokos-ketjun päätös luopua turkisten myynnistä on herättänyt närkästystä paitsi turkistarhaajien myös S-ryhmän asiakkaiden keskuudessa.
Keskustassa ehdittiin polkaista päätöksen johdosta pystyyn jopa boikotti, joka peruttiin, kun S-ryhmä oikoi tänään Sokoksen eilistä viestiä.
– Valikoimapäätös on tehty ihan puhtaasti asiakkaiden kysynnän ja ketjun itsenäisen tekemän kaupallisen harkinnan perusteella. Eli kyse on ihan normaalista valikoimaratkaisusta, johon muukin suuri muotialan toimija on viime vuosina päätynyt, kertoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo.
Alkuperäisessä tiedotteessaan Sokos ilmoitti syyksi halun tarjota asiakkaille tuotteita, joiden tuotannossa kunnioitetaan eläinten oikeuksia. Sen mukaan eläinten hyvinvointi kiinnostaa Sokoksen asiakkaita enenevässä määrin. Tämän perustelun vahvistaa myös Laine.
– Kyse on ihan normaalista valikoimaratkaisusta, mutta totta kai siinä on aina takana pohdinta vastuullisuudesta ja eettisyydestä. Kauppa seuraa äärimmäisen tarkasti sitä, miten kuluttajat ja eri ketjujen asiakkaat asioista ajattelevat.
Moitteet huonosta viestinnästä
Laineen mukaan Sokos voisi palauttaa turkikset valikoimiinsa, jos asiakkaat yhtäkkiä haluaisivat niitä.
– Teoriassa siinä tapauksessa se olisi signaali myös siitä, miten meidän asiakkaat tätä asiaa arvioivat.
Hän moittii koko sopan syntymisestä epätäsmällistä viestintää.
– Jatkossa täytyy yrittää kerralla viestiä täsmällisemmin, ettei tarvitse sitten myöhemmin paikkailla.
Laine kertoo saaneensa palautetta eri suunnilta, myönteistä ja kielteistä.
– Sehän on vain hyvä, että tulee asiakaspalautetta.