S-ryhmä muuttaa kiisteltyä suunnitelmaansa asiakastiedon keräämisestä.
Jatkossa asiakas voi päättää, miten hänen tietojaan hyödynnetään. Asiakkaan tekemillä valinnoilla ei ole vaikutusta bonuksen maksamiseen, yhtiö vakuuttaa.
Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.
Syyskuun alussa käytännön on määrä laajentua myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille, joista on tähän mennessä kerätty tietoja vain tuoteryhmätasolla.
– Olemme ottaneet keskustelusta opiksemme ja muutamme suunnitelmiamme entistä paremmin erilaiset asiakastarpeet huomioiviksi. Olemme asiakkaidemme omistama yritysryhmä, ja omistajiemme näkemykset ovat meille äärimmäisen tärkeitä, SOK:n asiakkuuksista ja digitaalisista palveluista vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri sanoo yhtiön tiedotteessa.
Asiakkaalla mahdollisuus estää tietojen käyttö
S-ryhmä kertoo ilmoittaneensa jo heinä-elokuussa, että asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus estää tietojensa käyttö markkinoinnin ja viestinnän kohdentamiseen.
S-ryhmä kertoo rakentavansa syyskuun alkuun mennessä työkalun, jonka avulla asiakas voi palvelukohtaisesti valita, missä palveluissa hänen tuotekohtaisia ostotietojaan voidaan hyödyntää.
Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat selvittäneet S-ryhmän tiedonkeruuta. SOK:n johto ja edellä mainitut viranomaiset tapasivat eilen asian tiimoilta.
– Käsityksemme mukaan viranomaiset pitivät saamaansa selvitystä tässä vaiheessa riittävänä. Pyrimme hyvään yhteistyöhön viranomaisten kanssa myös jatkossa, Ääri sanoo.