Eilen onnettomuudessa Kuopiossa ollut linja-auto nostettiin viime yönä pois junaradalta ja siirrettiin sisätiloihin jatkotutkimuksia varten.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkii linja-auton läpikotaisin, jotta syitä onnettomuuteen pystytään joko löytämään tai sulkemaan pois. Muun muassa ajoneuvon jarrut tarkastetaan ja huoltohistoria käydään läpi. Myös bussin tietokoneiden toimintaa ja renkaiden kuntoa selvitetään, samoin onnettomuushetken säätä.
Tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen kertoi, että bussin nopeus on ollut huomattava. Tähän viittaisivat vauriot ja jäljet onnettomuuspaikalla.
– Mitään selittävää tekijää ei ole vielä selvinnyt, Parviainen sanoi.
Otkes tutkii myös turmapaikan risteyksen suunnittelua ja sitä, pitäisikö sillan kaiteiden olla vahvempia. Parviaisen mukaan niin vahvaa kaidetta ei voi kuitenkaan rakentaa, että se kestäisi vastaavan törmäyksen.
Ajopiirturista voi saada tietoja
Lisätietoa tapahtumien kulusta voidaan saada turmabussissa olleesta, pahviselle kiekolle piirtävästä ajopiirturista, vaikka se onkin paljon digitaalista piirturia epätarkempi.
– Kyllä me siitä saamme jotain luettua, esimerkiksi viime hetken nopeuksista, Otkesin johtava tutkija Kai Valonen sanoi.
Otkes aloitti lauantaina osallisten ja muiden paikalla olleiden kuulemiset. Valosen mukaan erityisen tärkeää on päästä kuulemaan kuljettajaa. Tämä kertoi perjantaina poliisille, että linja-auton jarrut eivät toimineet ja että hän oli menettänyt ajoneuvon hallinnan.
– Meille on tärkeää saada häneltä ensi käden tietoa, että tietäisimme, mitä siinä on tapahtunut ja miten matka on kulkenut.
Onnettomuustutkinnassa käydään läpi myös pelastustoimia ja muidenkin viranomaisten toimintaa. Tutkinta kestää kaikkiaan noin puoli vuotta ja johtaa aikanaan turvallisuussuosituksiin.
Jutun otsikkoa päivitetty 25.8. klo 15:44