Perjantaina bussiturmassa Kuopiossa oli myös onnea matkassa, vaikka onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä.
Aineksia oli vielä pahempaan, arvioi tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen Onnettomuustutkintakeskuksesta.
Bussi törmäsi pudotuksessa ratakuilun seinämään eikä kaatunut sen pohjalla kulkevalle radalle. Ilmeisesti se myös ohitti junaradan ajolangat.
– Turvavöiden käytöstä oli erityistä hyötyä, Parviainen sanoi lauantaina.
Pelastuslaitoksesta kerrottiin STT:lle jo perjantaina, että merkittävä osa matkustajista käytti vöitä. Tieliikennelain mukaan turvavöitä tulee käyttää bussissa, jos sellaiset on.
Mikään kaide ei olisi kestänyt
Parviaisen mukaan bussin vaurioista ja onnettomuuspaikan jäljistä selviää, että bussi tuli liittymästä risteykseen huomattavaa nopeutta. Jälkien perusteella bussi vaikuttaa yrittäneen väistää autoja edessään.
Törmättyään joihinkin niistä se syöksyi risteävän tien kaistojen ja jalkakäytävän yli suoraan ratakuilun kaiteen läpi.
– Yksi tutkintakohde on, pitäisikö sillankaiteiden olla vahvempia, Parviainen kertoi.
Perjantain turmaa mitkään kaiteet eivät kuitenkaan olisi kestäneet.
– Sellaista kaidetta ei voi rakentaa, joka kestää sellaisen törmäyksen, Parviainen totesi.
Sääolosuhteet olivat hyvät
Tutkinnassa tarkastellaan myös risteyksen suunnittelua. Bussista tutkitaan kaikki mahdollinen jarruista ja renkaista tietokoneisiin. Lisäksi selvitetään olosuhteet onnettomuuden sattuessa ja pelastustoimien sujuminen.
Ilmatieteen laitoksen mukaan päivä oli ollut Kuopiossa täysin poutainen eli tie oli ollut kuiva.
Parviainen tapasi lauantaina alkuiltapäivästä toimittajia ja kuvaajia varikkohallissa, jonne bussi siirrettiin nosto-operaation jälkeen lauantain vastaisena yönä. Nosto oli onnistunut hyvin, eikä bussi saanut siinä lisää vaurioita. Sen etuseinä oli tuhoutunut törmäyksissä, mutta runko oli säilynyt melko lailla kokonaisena.
Selitystä turmaan ei vielä ole
– Mitään selittävää tekijää ei ole vielä selvinnyt. Kaikki tutkitaan, Parviainen sanoi.
Pelastushenkilökunta saapui paikalle nopeasti, Parviaisen mukaan viidessä minuutissa, koska Neulamäen paloasema on vain muutaman kilometrin päässä.
Uhrien hoitoa helpotti, että myös Kuopion yliopistollinen sairaala on lähellä. Ensimmäinen hälytys onnettomuudesta tuli kello 14.49, viimeiset uhrit saatiin pois paikalta kello 15.45.
Kuljettajaa yritetään kuulla lauantaina
Onnettomuustutkinnassa selvitetään syitä, ei syyllisiä. Se kuuluu poliisille, joka tekee oman esitutkintansa erikseen onnettomuustutkinnasta. Bussin kimpussa ovat siis sekä poliisin että Otkesin tekniset tutkijat, jotka kertovat toisilleen havaintojaan mutta tekevät niistä omat päätelmänsä.
Myös bussin kuljettajan kanssa keskustelevat sekä poliisin että Otkesin tutkijat.
Lauantaina aamupäivällä Otkesin tutkijat tutkivat bussin lisäksi onnettomuuspaikkaa ja kävivät tapahtumia läpi muiden viranomaisten kanssa. Vielä lauantaina yritetään myös päästä kuulemaan kuljettajaa, jos se vaan on mahdollista.