Opiskelijaristeily ei alkanut niin sujuvasti kuin olisi voinut.
Torstai-iltana Baltic Princess lähti risteilylle Turusta, mutta ilman kymmeniä opiskelijoita, koska heidän tietonsa olivat kadonneet. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd vahvistaa tapahtuneen MTV Uutisille. Nöjd kertoo, että lopullista selvyyttä asiaan ei ole vielä saatu, koska matkanjärjestäjän kanssa ei olla vielä pidetty kunnollista palaveria.
– Siellä on ollut puutteellisia matkustajatietoja, eli emme ole saaneet meidän järjestelmiimme niitä tietoja ajoissa. Tai niitä on vaihdettu viime tipassa. On ollut ihmisiä, joiden hyttikorteissa ei ole nimiä, niin silloin ei voi laivaan ottaa.
Nöjd sanoo, että laivasta jäi noin 50-60 opiskelijaa. Koko laiva oli varattu opiskelijoille. Kyseessä oli ASTin risteily, jonka järjestelyistä vastaa Länsi-Suomen insinööriopiskelijat LäSIO.
– Käytännössä kyse on siitä, että matkanjärjestäjältä ei ole meille tiedot tulleet ajoissa. Mutta sitä en osaa sanoa, että miksi.
Nelli IS:lle: "Ei tämä maalaisjärkeeni mahdu"
Ilta-Sanomien haastattelema Nelli hämmästelee sitä, että miten hänen tietojaan ei löydy, vaikka hänellä on ollut sähköinen lippu.
– Tämä ei minun maalaisjärkeen oikein mahdu, että kun meillä on sähköinen vahvistus, joissa on matkustajatiedot, maksutiedot, hyttitiedot ja QRkoodi, niin miksi ne eivät saaneet meille hyttikortteja tehtyä. Kuulostaa kyllä vähän jännältä.
Nöjd sanoo, että kyseessä ovat matkanjärjestäjän lähettämät matkustusasiakirjat, jotka eivät ole virallisia Tallink Siljan lippuja.
– Toki jos matka olisi varattu meidän kautta, niin silloin vahvistukset ja muut olisivat ihan oikeita. En osaa sanoa, minkälaisia viestejä matkanjärjestäjä on lähettänyt matkustajille. Jostain syystä tiedot eivät ole tulleet meille oikeanlaisina.
Lähtöä viivästytettiin
Viestintäjohtajan mukaan laivan kapteeni odotti satamassa niin kauan kuin pystyy ilman, että koko kuljetusketju menee sekaisin. Tuolla reitillä laivan lähtöä pystyy viivästyttämään noin 35 minuuttia.
– Yritettiin tehdä kaikki terminaalissa ja laivassa, että kaikki olisi saatu kyytiin, mutta siinä oli niin paljon tietojen puuttumista ja sekaannusta, että ei ehditty saamaan kaikkia mukaan.
Lopulta tilanne satamassa kärjistyi siihen pisteeseen, että paikalle tarvittiin poliisiakin.
– Siellä oli jonkinlaista käsirysyä, jolloin päätettiin soittaa poliisille. Käsitykseni mukaan ainakin järjestyksenvalvojaan on käyty käsiksi. Muuten on ollut aggressiivista käytöstä lähtöselvityksen työntekijöitä kohtaan. Henkilökuntaakin on ruvennut pelottamaan.
Nöjdin mukaan matkanjärjestäjä on korvausvastuussa henkilöille, jotka eivät päässeet risteilylle.
Nöjd on harmissaan tapahtuneesta.
"Ei selviä viikonlopun aikana"
Turun insinööriopiskelijoiden puheenjohtaja Mikko Puukka on yksi risteilyn järjestämisen osallistuneista. Hän on tietoinen tapahtuneesta, mutta ei tiedä asiaan johtanutta syytä.
– Me olemme myyneet opiskelijoille lippuja, joiden pohjalta olemme ostaneet matkat yhtiöltä. Vielä ei osaa sanoa, mitä tapahtui eikä se asia selviä nyt viikonlopun aikana.