Turun telakka julkisti eilen ison laivatilauksen. Putkessa on myös muita isoja tilauksia. Mitä telakalla oikeastaan tapahtuu? MTV Uutiset avaa tilauskirjaa.
Eilen julkistettu tilaus tuo töitä useiksi vuosiksi eteenpäin. Työn alla ovat alukset Tallinkille ja saksalaiselle matkailujätille TUI Cruisesille. Työt valmistuvat vuosina 2017 ja 2018.
Seuraavina vuosina tekoon tulevat isot risteilijät amerikkalaiselle Carnival-varustamolle. Eilen toinen Miamissa pääkonttoria pitävä varustamo Royal Caribbean tilasi kaksi risteilijää.
Kaikkiaan putkessa on kymmenen alusta eli tilauksia on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Perheyhtiö Meyerin aloittaessa Turun telakalla oli 1300 työntekijää, ensi vuosikymmenellä työntekijöitä on jopa 1800.
Kun tähän lisätään alihankkijat, parhaimmillaan telakka voi työllistää 2020-luvulla 15 000 ihmistä eli Uudenkaupungin asukasluvun verran.
Kauppahintaa ei kerrottu, mutta keskimäärin yksi risteilijä maksaa 800 miljoonaa euroa. Vertailuksi metsäteollisuuden historian suurin investointi Äänekosken tehdas maksoi 1200 miljoonaa. On kuitenkin muistettava, että eilen tuli kaksi risteilijätilausta ja todennäköisesti hintalappu nousee.
Valtioilla on iso rooli, kun jättikauppoja rahoitetaan.
Finnveran valtuudet ovat nousseet finanssikriisin aikana reipasta tahtia 10 miljardista 27 miljardiin.
On myös muistettava, että veronmaksajien vastuut alusrahoituksesta ovat jo lähes 7 miljardia.