Lentokentillä turvatarkastusten siirtäminen terminaalien ulkopuolelle ei lisäisi turvallisuutta, arvioi Finavian turvallisuus- ja riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen.
– Jos vastaava toimenpide siirretään kauemmas jonnekin muualle, se ruuhka syntyy silloin sinne. Ja syntyy uusi samanlainen riskialue.
– Eikä meillä ole missään sellaista paikkaa, johon sen voisi siirtääkään. Ei missään Euroopassa, hän lisää.
Brysselin terrori-iskut tehtiin väkeä täynnä olevissa paikoissa: lentokentän lähtöselvitysalueella ja metrossa. Niihin pääsee ilman sen suurempia turvatarkastuksia.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi korosti tänään, että päätöksiä turvatarkastusten laajentamisesta terminaalien ulkopuolelle ei ole tehty eikä sellaista voida ennakoidakaan.
Valmiutta lentoasemilla silti nostettiin.
– On lisätty silmäpareja sekä vartiointi- että valvontatehtäviin yhteistyössä viranomaisten kanssa, kertoo Finavian Pystynen.
Kentällä arvioidaan autojen ja ihmisten liikettä sekä etsitään isännättömiä, epäilyttäviä matkatavaroita, Pystynen sanoo.
Metrossakin lisävalmiutta
Sinänsä esimerkiksi valvonnan lisäys ja turvatarkastusten kiristäminen uhkien kasvaessa olisi lentoliikenteessä normaalia toimintaa, sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Metrossa valmiutta on lisätty "jollakin tavalla", kertoo Helsingin kaupungin liikelaitoksen eli HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla. Tarkemmin hän ei metron turvatoimia valottanut.
– Poliisilta on saatu tieto, että ei ole Suomeen kohdistuvaa uhkaa, hän korostaa.
Trafin Henttu kertoo, että Brysselin terrori-iskun vaikutukset liikenteen turvallisuuteen nähdään, kun tietoa on enemmän. Uuden tiedon valossa tehdään päätöksiä.